10 Jaar MS!

Al weken zit ik na te denken wat ik kan schrijven. 10 jaar MS, dat kan ik niet zomaar voorbij laten gaan. Maar wat kan ik hierover nu zeggen? Dat het kut is, natuurlijk, dat het toch hele moeilijke jaren zijn geweest, dat zeker ook. Daarnaast heb ik ook veel geleerd over mezelf en over de ziekte. Na 10 jaar sta ik er nog altijd mee op en ga ik er nog altijd mee slapen.

14 september is en blijft een speciale dag voor mij. Hoewel ik al veel langer MS had, was dat de officiële diagnosedag. Het is er eentje die ik niet gemakkelijk vergeet. Het was het begin van een wilde rollercoaster van ups en downs. Mijn ervaringen van de diagnose kan je hier lezen.

In totaal heb ik 6 soorten MS medicaties gebruikt namelijk Copaxone, Rebif, Gilenya, Tysabri, Ocrevus en Lemtrada. Die hoeveelheid blijft me verbazen. Ik denk altijd dat het een enorm verschil had geweest, als de eerste medicatie gewoon had gewerkt. Wat zou dat fijn geweest zijn! Nooit had ik gedacht dat het me 10 jaar zou duren vooraleer ik iets had gevonden dat de MS effectief onder controle zou houden. Wel, laten we hopen dat het zo even mag blijven!

Ik moet wel zeggen dat ik heel veel geluk heb gehad dat ik nooit echt ernstige restverschijnselen heb gekregen. Zo kan ik me nog steeds goed bewegen, waar ik enorm dankbaar voor ben. Mijn vingers die bij de eerste opstoot gevoelloos waren, kan ik terug voelen. Alles is nog zoals het hoort te zijn, buiten de vermoeidheid en de pijn. Dat zijn de dingen waar ik het meeste last van heb.

Er gaat geen dag voorbij dat ik niet met mijn gezondheid bezig ben. Is het niet de MS die problemen geeft, dan zijn het wel de bijwerkingen van de medicaties die ik neem. Elke week heb ik wel een doktersafspraak, een verpleegster die langskomt of kinésessies om aan mijn lichaam te werken. Ik kan me totaal niet voorstellen hoe het zou zijn om wakker te worden en niet met een ziekte of met mijn lichaam bezig te moeten zijn. Enkel de dagelijkse zorgen en bekommeringen hebben, ik kan er alleen maar van dromen.

Toch loop ik rond met een opgeheven hoofd en extra zelfvertrouwen. Alle ellende die ik tot nu toe heb gekend, ik heb het toch maar allemaal gedaan, toch maar allemaal doorstaan. Hierdoor is het makkelijk om alles te relativeren en weet ik steeds dat ik een situatie doorkom, hoe moeilijk deze ook lijkt. Ik heb een gigantische bagage bij, maar die weerhoudt me er niet van om de dingen te doen die ik graag doe.

Laten we zeggen dat 10 jaar MS weer een goed excuus is om eens lekker uit eten te gaan en een keer leuk te gaan shoppen. Op naar de volgende 10 jaar!

Liefs,

Saar

Een gedachte over “10 Jaar MS!

Plaats een reactie