Boekreview: Chronisch Genezen – Dirk Nielandt

Net toen ik me wou verdiepen in een gezonde leefstijl in combinatie met MS en andere auto-immuunziekten, kreeg ik een mailtje van Uitgeverij Vrijdag. Of ik het boek Chronisch Genezen graag zou willen lezen, ja heel graag zelfs! En ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was…

In het boek Chronisch Genezen neemt de auteur, Dirk Nielandt, de lezer mee doorheen zijn MS avontuur. Na kennis te hebben gemaakt met de schrijver en zijn MS diagnose, verdiept hij zich in de vele aspecten van MS. Dit gaat van voeding, stress, bewegen tot stamceltransplantatie en spiritualiteit. Geen enkele behandeling is te vreemd voor deze man. Dit alles in combinatie met een leuk vleugje humor, maakt het boek enorm aangenaam en interessant om te lezen. Juist omdat er zoveel topics in worden behandeld, kan je er als lezer zeker dingen uithalen die je kunnen helpen en die je kan uitproberen om je wat fitter en (misschien) gezonder te voelen.

Dirk Nielandt is de schrijver van o.a. de TV-reeks Familie en het iets oudere Schuif Af. Zelf keek ik als kind hier altijd naar, dus dat was direct een leuk detail! Naast zijn zoektocht naar een diagnose, schrijft hij ook over zijn werk in de TV-branche. Dit vond ik zelf ook wel tof om te lezen, want hoe gaat het er nu aan toe als je schrijver bent van populaire TV-series? Na zijn diagnose met primair progressieve MS, werd duidelijk dat er bijna geen medicatie bestaat om dit type MS te stabiliseren. Daarom ging hij op zoek naar een hele reeks alternatieve behandelingen om de symptomen te bestrijden, sommige al wat meer controversieel dan andere.

Met alle soorten behandelingen, diëten, bewegingsvormen, supplementen,… zie je als chronische patiënt vaak de bomen door het bos niet meer. Wat werkt er nu echt? Wat is nu de moeite waard om je tijd, energie en vaak ook je geld in te investeren? Het boek verkent de vele topics met een beknopt overzicht per behandeling. Zelf vond ik het hoofdstuk rond voeding boeiend, aangezien ik ook wel geloof dat dit een grote invloed kan hebben op de gezondheid. Ik wist helaas niet goed waar ik moest beginnen en waar ik op moest letten. Met de uitleg in het boek is het makkelijker voor mij om hiermee aan de slag te gaan.

Als lezer haal je er natuurlijk zelf uit wat je interessant vindt. Zo ben ik er zeker van dat ik niets ga doen met urinetherapie of dat ik ook geen darmspoelingen laat doen, maar de middeltjes tegen stress en de opsomming van de supplementen die eventueel wel eens helpend zouden kunnen zijn, ga ik zeker onthouden. Doorheen het boek wordt ook vaak verwezen naar klinische studies en andere boeken die verschillende thema’s bespreken. Achteraan staat ook een lijst van boeken, onderverdeeld in de verschillende topics. Dit vind ik echt zeer handig!

Het boek Chronisch Genezen heeft mij heel veel handvaten gegeven om verder aan de slag te gaan met het verbeteren van mijn gezondheid en alle symptomen die bij MS (en andere auto-immuunziekten) komen kijken. Ik ben er zeker van dat ik er nog vaak in ga bladeren en nieuwe dingen ga ontdekken die me kunnen verder helpen in dit bizarre leven met MS!

Liefs,

Saar

Deze blogpost bevat producten die ik heb gekregen in samenwerking met Uitgeverij Vrijdag. Bekijk de Disclaimer voor meer info.

Plaats een reactie