Saar leest: 3 boekenreviews in één

collage.jpg

Tijdens de vorige periode heb ik een goed aantal boeken uitgelezen. Er zaten er veel bij waar ik enorm naar uitkeek, maar helaas vielen ze niet allemaal even goed mee… Ik heb van elk boek een korte samenvatting geschreven alsook een korte persoonlijke mening, aangezien er niets zo vervelend is dan een boek moeten uitlezen waar je jezelf niet in kunt vinden.

The hate U give van Angie Thomas

9200000076246446
Bron foto

Het verhaal gaat over Starr, een afro-amerikaanse tiener die in een armoedige buurt woont. Ze gaat naar school in een dure “witte school”. Wanneer zij en een vriend van haar op een dag worden tegengehouden door de politie, wordt de ongewapende vriend neergeschoten door een politie-agent. Starr was hier getuige van en weet niet wat ze moet doen. Zou ze de waarheid spreken en het opnemen voor haar vriend, of neemt ze de makkelijke optie: zwijgen? 

Omdat ik een aantal jaren geleden over dit thema een presentatie heb gegeven op school, vond ik het boeiend om hierover een boek te lezen. Ik was heel benieuwd, want het verhaal werd serieus gehypet op het internet. Ik verwachtte er dus redelijk veel van. Helaas was het boek niet echt mijn ding. Het verhaal is een Young Adult, maar ik vond het persoonlijk veel te jong geschreven. Oké, misschien behoor ik niet meer tot die categorie (jammer), maar soms is het wat hit and miss als het gaat om zulke boeken. De ene YA vind ik heel tof, de andere is weer bedoeld voor een jonger publiek. Ik hou sowieso meer van een fantasyverhaal i.p.v. een contemporary boek.

Er zat naar mijn smaak wat te veel highschool drama in en ik kon niet zo goed volgen met de verschillende personages en bendenamen. Er wordt ook redelijk veel verwezen naar rappers (toegegeven, die ik niet ken). Het verhaal op zich is heel goed en geeft je het gevoel van machteloosheid en onmacht. Dit heeft de schrijver goed overgebracht. Het boek zou ideaal zijn om te lezen voor een vak in de middelbare school. Het doet je stilstaan bij het thema over racisme en is zeer actueel. Toch vond ik het voor mij wat te jong geschreven en niet echt mijn ding.

Verdict: 3,5/5

De man die de tijd meenam van Elan Mastai

9200000071852525
Bron foto

De man die de tijd meenam gaat over Tom Barren, die in een andere versie van onze wereld leefde. Hier is alles supermodern en is er geen sprake meer van de opwarming van de aarde. In die tijd is ook de eerste tijdmachine uitgevonden. Zijn vriendin en moeder zijn gestorven in zijn wereld, en als hij met behulp van de tijdmachine terechtkomt in onze wereld, ontdekt hij dat ze hier nog leven. Gaat hij terug naar zijn dimensie, of blijft hij in de onze en laat hij zijn vorige leven achter zich?

Het boek klonk enorm veelbelovend. Ik ben een grote fan van verhalen over tijdreizen en andere dimensies, dus toen ik deze zag liggen was ik meteen heel benieuwd. Maar jammer genoeg was ook dit boek niet één van mijn favorieten. Ik had misschien beter naar de cover moeten kijken, want terwijl ik een spannend verhaal vol actie verwachtte, staat er duidelijk op de cover dat het een roman is.

De schrijver heeft een enorm aparte schrijfstijl. Het verhaal is geschreven vanuit het standpunt van Tom, die zijn verhaal van het tijdreizen neerschrijft. Hierbij verwijst hij soms naar voorgaande hoofdstukken en stapt hij uit het verhaal. Persoonlijk vind ik dat de schrijver te veel moeite heeft gedaan om grappig over te komen, waardoor het me niet echt boeide en het allemaal wat geforceerd overkwam.

Het verhaal was in grove lijnen best goed, maar helaas begreep ik er vaak niet veel van. Vooral naar het einde toe kon ik niet goed meer volgen met de verschillende “Tom”men die er ontstaan en wordt het allemaal wat ingewikkeld. De hoofdstukken zijn dan weer heel kort, wat het lezen wel vergemakkelijkt. Misschien had ik dit boek niet moeten lezen voor ik ging slapen, aangezien mijn hersenen duidelijk niet genoeg wilden nadenken over het plot van het verhaal en hoe tijdreizen precies werkt.

Verdict: 3/5

In het water van Paula Hawkins

9200000072590874
Bron foto

Het verhaal gaat over Nel, die dood wordt teruggevonden aan de oever van een rivier. Deze rivier is heel berucht, aangezien er heel veel vrouwen zijn die er zelfmoord plegen. Nel had een vijftienjarige dochter, die nu onder de hoede valt van Nel’s zus, Jules. Na de dood van haar zus keert zij terug naar het kleine stadje. Heeft Nel echt zelfmoord gepleegd, of was het een moord?

“In het water” is geschreven door dezelfde auteur als “Het meisje in de trein”. Toen ik de dames van de boekenwinkel hoorde zeggen dat dit boek zo goed was, moest ik hem ook eens lezen. Het meisje in de trein vond ik heel goed, dus keek ik enorm uit om in een soortgelijk boek te beginnen.

Net zoals haar vorige boek, wordt het verhaal verteld vanuit de standpunten van allerlei omstaanders en personages. Ik was het verhaal al begonnen, toen ik in het midden van het boek een handig kaartje vond met alle personages en onderlinge relaties die ze hebben. Dit vond ik een echte life saver en toch wel een noodzaak, aangezien er heel veel personages in voor komen. Zonder had het voor mij toch wat ingewikkeld geworden, aangezien ik vaak vergeet wie wie is en vaak moet terugbladeren.

De hoofdstukken zijn kort, waardoor het boek enorm vlot leest. Je vraagt je continu af wat er is gebeurd met Nel en met de rest van de vrouwen die zelfmoord hebben gepleegd in de rivier. Het is een echte psychologische thriller, die de spanning er in houdt tot de laatste pagina (letterlijk!). Je kan hem qua stijl perfect vergelijken met “Het meisje in de trein”, al is het verhaal compleet anders. Een enorm goed boek en een echte aanrader als je houdt van een goede who dunnit die zich meer focust op het psychologische aspect.

Verdict: 5/5

Ondanks dat ik twee mindere boeken heb gelezen, zat er ook één goed exemplaar tussen. Ik heb me voorgenomen om niet veel Young Adults meer te kopen of te lezen, omdat ik meer hou van de stijl zoals “In het water”, met een beetje meer diepgang. Het feit dat de schrijfster gebruik maakte van veel personages vond ik ook tof, maar nog leuker was de korte samenvatting van de relaties. Super handig voor iemand die zijn aandacht niet lang bij een boek kan houden en een tip voor andere schrijver/uitgevers.

Ik heb me alleszins goed geamuseerd met al mijn leesvoer!

Liefs

Saar

 

BewarenBewaren

2 gedachtes over “Saar leest: 3 boekenreviews in één

Geef een reactie

