Ik kan het niet!

bonnie-kittle-186235

Nu de vakantie half is, begin ik terug na te denken over het nieuwe schooljaar. Wel, ik zit er al langer aan te denken, aangezien ik twee maanden vakantie best saai vind. (hoor mij hier zeggen dat school leuk is!) Tijdens het schooljaar heb ik dagen en avonden dat ik ergens moet zijn, school, kunstacademie,… Dat houdt me goed bezig, maar tijdens de vakantie, tja…

Sinds ik mijn vorige medicatie ben gestart, gaat het veel beter met de gezondheid. Omdat ik toen nog niet goed wist wat ik kon en niet kon, had ik beslist om een nieuwe opleiding in avondschool te volgen. Dit ging het voorbije schooljaar zo goed, dat ik me tussendoor wat verveelde en dacht dat ik nog wel wat meer aankon. Zodus, met het nieuwe schooljaar in aantocht ben ik de verschillende mogelijkheden aan het bekijken. Helaas ben ik toch enkele keren tegen de “Verdorie, stomme MS!” deur gelopen.

Het probleem is dat ik niet graag continu thuis zit. Ondanks dat ik altijd last heb van extreme vermoeidheid, heb ik toch geen “zittend gat”. Dit is enorm tegenstrijdig en frustrerend, aangezien mijn hoofd veel wil doen, maar mijn lichaam het daarmee echt niet eens is. Hoe moet je dan iets kunnen beslissen? Wat kan ik doen en wat niet? Wat is te veel en wat niet?

Op slechte momenten kan ik niet veel anders doen dan daar te gaan liggen. Ergens naartoe gaan lukt niet, aangezien mijn lijf dan helemaal op is en ik niet anders kan dan eraan toegeven. Op goede momenten daarentegen, heb ik het gevoel dat ik alles aankan en alles wil doen. Ik wil voltijds gaan studeren en gaan werken, want ja dat kan ik toch?! Ik hou geen rekening met mijn MS en zie mezelf als een superwoman. Ik zal wel op mijn tanden bijten, doorzetten en me niets aantrekken van de sluimerende vermoeidheid of de bibberende benen. Eerst een hele dag gaan werken, daarna ’s avonds nog gaan sporten, want zo doet iedereen dat, toch?! Zelf vind ik het best jammer en oneerlijk hoe veel MS of een andere chronische ziekte alles beïnvloedt. Als ik nu gezond was, kon ik misschien een bachelor of masterdiploma behalen. En ja, misschien ook wat meer verdienen. Hoe oneerlijk het is dat het niet alleen de gezondheid is die wordt afgenomen, maar ook veel andere dingen.

olu-eletu-23036.jpg

Helaas heeft het niet veel te maken met doorzettingsvermogen, want hoe hard je ook iets wilt, soms wilt het lijf gewoon niet. Geen “The sky is the limit” of andere Pinterest-achtige quotes, die zeggen dat je alles aankan. Op zo’n momenten moet ik eerlijk en keihard zijn en zeggen: nee, Saar, je kan dat niet.

Zo heb ik de voorbije weken wat gespeeld met het idee om overdag naar school te gaan i.p.v. ’s avonds. Hierdoor kan ik mijn opleiding in één jaar afmaken. Als ik mijn studies verder doe zoals nu (enkel ’s avonds), moet ik nog twee jaar naar school en dan nog stage doen. Pas op, ik zit er absoluut niets mee in om naar school te gaan, ik doe het enorm graag. Op zich vind ik het dan ook niet erg als ik nog enkele jaren moet gaan. Het is enkel het feit dat ik best wat meer aankan en wat meer van huis wil zijn dan nu. Na enkele slechte MS dagen, gepaard met uren en uren slaap, heb ik beslist dat ik het toch niet kan. Als ik vroeg moet opstaan, kan ik wel een voormiddag of een namiddag functioneren, maar geen hele dag. Zet dan nog een paar volledige lesdagen achter elkaar en het is gedoemd om te mislukken, ook al denk ik zelf soms van niet. Moet je jezelf pushen of niet? Doorzetten, op de tanden bijten, jezelf verder sleuren of niet? Is het dat echt waard?

norbert-levajsics-184254.jpg

Het voordeel van overdag te studeren is dan wel dat ik kan kijken of het lukt of niet. Dit met de stage en mijn toekomstig werk in het achterhoofd, omdat het op dit moment moeilijk is om in te schatten hoeveel uur ik zou kunnen gaan werken. Deeltijds? Halftijds? Voltijds? Ik heb geen idee, omdat mijn gezondheid continu wisselt.

Wat ga ik nu doen? Ik heb eerlijk gezegd nog geen idee. Het ene moment wil ik het rustig aan doen, het andere wil ik altijd bezig zijn met vanalles en nog wat. Misschien dat ik de avondlessen ga combineren met de daglessen. Zo gaan mijn studies ook wat sneller, maar is het niet zo intensief dan continu overdag lessen te volgen. Ik ben er zeker van dat ik een antwoord ga vinden, maar de confrontatie is soms groot. Want ook al wil je soms iets zo hard, als het lijf niet volgt, is het heel moeilijk.

Liefs

Saar

11 gedachtes over “Ik kan het niet!

  1. Lieve Saar, wat een worsteling. Een keuze maken waarbij je niet echt kan overzien of het gaat lukken. Aan de andere kant kom je er pas achter wanneer het zover is. Wat je ook kiest, het zal het juiste zijn, wat het ook brengt. Want nooit geschoten, is altijd mis. Met hartelijke groet van mij.

    Liked by 1 persoon

  2. Alweer zo’n herkenbaar stuk. Ik heb na het middelbaar één jaar hoger onderwijs gevolgd in dagonderwijs maar dat bleek fysiek te zwaar voor me te zijn. Het waren lange dagen in dezelfde houding, tweemaal een lange busrit en na enkele uren was ik telkens al uitgeput en sloeg ik nog maar amper iets van de informatie op. Nadien ben ik een opleiding in Avondonderwijs gaan volgen en dat lukte me gelukkig wel. Het is iedere keer schipperen hé en dat geeft je regelmatig het gevoel dat je tweemaal pech hebt. In de eerste plek doordat je met pijn door het leven moet gaan én dan vervolgens nog eens wanneer blijkt dat je hierdoor niet alles kan doen wat je graag zou willen.

    Ik denk dat het voor jou nog moeilijker is vermits je ook betere periodes hebt en het contrast dan nog groter is. Eigenlijk heb ik geen echt ‘goede’ dagen maar toch zit ik me daar af en toe tegen te verzetten omdat ik niet volledig wil stilvallen. Alleen moet ik dat nadien keer op keer bekopen. Al een geluk dat ik zoveel van lezen hou en ook andere rustige hobby’s heb om mezelf bezig te houden en af te leiden.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

