Uitgelezen: “De Reiziger” en “Stalking Jack The Ripper”

boeken

Yes, eindelijk heb ik weer een paar boeken uitgelezen! Het duurde heel lang vooraleer ik De reiziger had uit gekregen, aangezien het een dikke kanjer is. Ook heb ik het lugubere boek Stalking Jack The Ripper gelezen en heb ik erna niet meer kunnen slapen. Benieuwd wat ik er van vond?

De reiziger, beter bekend als Outlander, gaat over Claire Randall. Tijdens een reis naar Schotland, komt ze op mysterieuze wijze terecht in het jaar 1743. Haar avonturen worden onderbroken door de knappe Schot Jamie Fraser, waar ze haar hart aan verliest. Moet ze trouw blijven aan haar man van 1945, of gaat ze toch in het 1743 blijven, samen met haar nieuwe liefde…

Het boek is enorm sfeervol geschreven. Het beschrijft de omgeving van Schotland en de problemen van de 18e eeuw heel goed. Wat ik zo leuk vond, is dat het hoofdpersonage een verpleegster was in haar eerste leven, waardoor er vaak oude geneesmiddelen in voor komen. Omdat ik zelf apothekersassistent studeer, was het wel interessant om hier over te lezen en meer over te ontdekken.

Het boek is het eerste in een reeks van 9(!). Ja, best wel pittig. De boeken behoren ook niet bij de dunste exemplaren en ik heb er redelijk lang over gedaan om de eerste uit te krijgen, omdat ik zo’n trage lezer ben. Er zat best veel romantiek in en let me tell ya, Jamie Fraser is niet mis! Wel zaten er een paar passages in waar ik me totaal niet in kon vinden, zoals het geval van meester en onderdanige: waarom moet dit nou?

Al bij al heb ik heel hard genoten van het Schotse romannetje en ga ik zeker het tweede boek lezen…

Verdict: 5/5

Stalking Jack The Ripper is een Young Adult boek, dat zich afspeelt in de 19e eeuw. Het verhaal gaat over de zeventien jarige Audrey Rose, die in het geheim haar nonkel assisteert in zijn mortuarium. Wanneer er een reeks gruwelijke moorden plaatsvinden, gaat ze op onderzoek om de dader te vinden. Kan ze de moordenaar, die zichzelf Jack The Ripper noemt, betrappen?

Hoewel het boek heel veel actie en spanning met zich meebracht, vond ik ook dat het enorm luguber geschreven was. Misschien een beetje té naar mijn zin, aangezien ik de nacht nadat ik dit boek had uitgelezen niet had kunnen slapen. In het boek wordt gebruik gemaakt van originele foto’s van in de 1800 jaren, waar je steeds kriebels van krijgt. Dit geeft een heel aparte sfeer aan het verhaal. Het griezelelement wordt hiermee nog een beetje verhoogd. Het deed me een beetje denken aan de boeken van “Miss Peregrine’s home for peculiar children”, waar men ook veel gebruik maakt van foto’s om de sfeer te creëren. Dit vind ik altijd wel tof!

Als je houdt van detectiveverhalen, een goede “who dunnit” met gedetailleerde moorden en beschrijvingen, dan is dit boek iets voor jou. Het verhaal speelt zich vaak af in een mortuarium en in de mysterieuze straten van het oude Londen, waardoor het heel donker is. Een sterke maag is een must! Er zit ook een vleugje feminisme in. Wat ik wel tof vind, is dat de schrijfster zich gebaseerd heeft op waargebeurde feiten en alles duidelijk onderzocht heeft. Hoewel ik het boek in het Engels heb gelezen, was het een “easy read”, waar ik heel snel ben doorgevlogen. Ik kijk al uit naar het volgende deel: Hunting Prince Dracula!

Verdict: 4/5

Dus als je nog wat leesinspiratie zoekt, zijn deze boeken misschien iets voor jou. Een roman en een lugubere young adult. Het was een fijne afwisseling tussen sferen, omgevingen en verschillende gebeurtenissen in de geschiedenis.

Liefs

Saar

Een gedachte over “Uitgelezen: “De Reiziger” en “Stalking Jack The Ripper”

Geef een reactie

