Geschilderd: Ballonnenmeisje (+ stap voor stap foto’s)

resultaat.jpg

Toen ik op de kunstacademie de kans kreeg om met olieverf te werken, was ik zeer enthousiast. Op Pinterest had ik een leuke afbeelding gevonden van een balonnenmeisje. Ik wist niet of het me ging lukken, want het was toch wel een precies werkje met al die strepen, maar ik ben er na een viertal lessen dan toch geraakt. 

Ik had voordien nog maar één of twee keer met olieverf gewerkt. Hoe vaker ik het doe, hoe leuker ik het vind. Thuis heb ik alleen maar acrylverf dus voorlopig kan ik alleen tijdens de les wat experimenteren, maar een paar tubes olieverf staan op mijn verlanglijstje voor mijn verjaardag.

Het is toch best wat uitproberen en oefenen, want olieverf werkt wat anders dan gewone acrylverf. Terwijl gewone verf heel snel droogt, duurt het bij olieverf een paar weken voor het volledig droog is. Je moet er dus ook wat op letten dat je niet met je hand door je schilderij wrijft, want dan hangt heel je blad vol met handstempels…

collage1.jpg

Het voordeel bij olieverf is dat je kleurovergangen heel mooi kunt doen overlopen in elkaar. Het mengt zich veel mooier dan acrylverf. Op het voorbeeld stond er geen confetti op, maar de achtergrond mistte nog iets. Vandaar de kleurrijke confetti ontploffing. Ik heb eerst gesso als basis gezet op een canvas. Hierna heb ik met potlood het balonnenmeisje uit de losse hand getekend. In totaal heb ik er ongeveer vier lessen aan gezeten, wat zo’n twaalf uur is, schat ik.

Ik vind het schilderij alvast heel goed gelukt en kan niet wachten tot ik nog eens met olieverf kan werken!

Liefs

Saar

7 gedachtes over “Geschilderd: Ballonnenmeisje (+ stap voor stap foto’s)

Geef een reactie

