5 tips om te studeren met een chronische ziekte

 

studerenTwee dagen voor ik begon aan mijn bacheloropleiding, kreeg ik de diagnose MS. Een kleine twee weken later zat ik al op de schoolbanken. Ik ben begonnen aan een bacheloropleiding, maar omdat dit toch te zwaar was, ben ik overgeschakeld op avondonderwijs. Mijn diploma “graduaat meertalig secretariaat” heb ik na vijf jaar studeren behaald. Hierna ben ik begonnen aan de avondopleiding apothekersassistente en zit ik ondertussen aan het einde van mijn eerste schooljaar. Studeren met een chronische ziekte, het is me wat. Maar momenteel ben ik heel gelukkig met de dingen die ik doe en de richting die ik ben uitgegaan…

  • Zoek de juiste opleiding

In mijn zoektocht naar de juiste opleiding heb ik tamelijk veel eisen gesteld. Die gingen van de verschillende stageopties (mag ik zelf kiezen hoeveel dagen per week ik stage doe, is er een stage,…) tot niet te veel uitstappen zodat ik rekening kan houden met mijn MS. Er zijn vaak veel meer opties dan je denkt, het moeilijke is om ze allemaal te vinden. Je moet er heel veel research voor doen om te weten wat er allemaal kan en mogelijk is. Zo kan je gaan van een bachelor of masteropleiding, een hogeschool, avondschool/volwassenenonderwijs waar je een HBO5 (graduaat) kan behalen, of je kan zelfs gaan voor afstandsonderwijs. In België staat de Vives-hogeschool hiervoor het meest bekend. Ook Open Universiteit kan een optie zijn. Toen ik aan mijn eerste opleiding in de hogeschool begon, wist ik niet dat er nog talloze andere opleidingssoorten waren. Dus surf zeker eens goed rond op het internet als je een opleiding op maat zoekt. Hou in het achterhoofd dat de job niet te zwaar is en dat je een opleiding doet waarvan je de toekomstige job gaat kunnen doen. Zorg er zeker voor dat het iets is wat je interesseert en waar je graag over wilt bijleren. Dit zorgt ervoor dat de motivatie om te studeren groter is.

school

  • Vraag hulp

Vraag naar hulp en aanpassingen. Bij mijn eerste opleiding had ik  aan mijn mede-leerkrachten en leerlingen gemeld dat ik MS had, zodat ze er rekening mee konden houden dat ik wat vaker afwezig was. Helaas wordt flexibiliteit op school wat te mooi voorgesteld. Het is niet zo evident om een opleiding te volgen volgens een eigen opgesteld traject. Bij mij liepen er wat dingen mis i.v.m. studiepunten, waardoor ik verschillende vakken die ik al had gedaan, tot mijn grote frustratie opnieuw moest doen. Hierdoor was ik mijn motivatie snel kwijt. Als ik in mijn bacheloropleiding uitstappen moest doen, heb ik altijd gemeld aan mijn leerkracht dat dit niet ging en gevraagd om een vervangopdracht. Ook presentaties deed ik vaak al zittend.

  • Leg de lat niet te hoog

Meestal kan je in de opleiding kiezen hoeveel vakken je opneemt. Ik raad je aan om niet te veel hooi op je vork te nemen. Op goede momenten heb ik soms spijt dat ik niet meer vakken volg. Maar als ik dan een paar slechte dagen heb, ben ik er blij om dat ik niet té veel moet leren of naar de les moet gaan. Dit maakt het best wel moeilijk om je grens te vinden. Het ene moment gaat het goed, het andere weer minder. Wees op een goed moment niet té euforisch en weet dat er ook slechte dagen gaan komen. Durf ook te stoppen met vakken, ook al lijkt het alsof je het dan opgeeft. Je lichaam moet prioriteit zijn. Zorg ervoor dat je gelukkig blijft en niet verdrinkt in het werk. Op die manier hou je het het langste vol.examenplanning

  • Luister naar je lichaam

Gaat het niet, dan gaat het niet. Studeren als je extreem moe bent, gaat meestal enorm moeizaam. Niets blijft hangen en je raakt steeds meer gefrustreerd. Zegt je lichaam dat het vandaag niet gaat, doe dan ook niets. Rust eens goed en misschien gaat het morgen wel weerl. Probeer niet gefrustreerd en gestresseerd te raken als je je vooropgestelde planning niet kan volgen. Zelf maak ik vb. nooit examenplanningen, aangezien ik me er toch niet aan kan houden o.w.v. de onvoorspelbaarheid van de ziekte. Op die manier kan ik ook niet geirriteerd raken dat ik mijn doel die dag niet  bereikt heb.

  • Begin op tijd met studeren en hou alles goed bij

Als ik een examen heb, begin ik een maand op voorhand met samenvatten en studeren. Dit lijkt extreem vroeg, maar voor mij werkt die techniek heel goed. Als ik dan verschillende slechte dagen heb in de periode vlak voor het examen, hoef ik niet te stressen dat ik nog niet alles heb geleerd, maar toch oh zo moe ben. Probeer tijdens het schooljaar alles een beetje bij te houden. Zet je op een goede dag een paar uurtjes aan je schoolwerk. Je plukt er achteraf zeker de vruchten van!

laatsteexamen

Zelf vond ik het enorm vervelend om weinig informatie te vinden over studeren met een chronische ziekte. Op websites wordt alles heel mooi voorgesteld en geven ze voorbeelden van uitzonderingen die masters behalen en alles op een rijtje hebben. Zelf heb ik heel veel moeite gehad om naar school te gaan en was het echt geen evidentie om mijn diploma te halen. Vergelijk je dus niet met anderen, maar doe je eigen ding, op je eigen tempo. Dat werkt het beste!

Do what you love and love what you do!

Liefs

Saar

Dit artikel werd gepubliceerd op de website van Stichting Chronisch Samen Sterk.

4 gedachtes over “5 tips om te studeren met een chronische ziekte

Geef een reactie

