Uitgelezen: “The sun is also a star” van Nicola Yoon

thesun.jpg

Tijdens mijn avonden Youtube-kijken, hou ik er van om kanalen en video’s te bekijken die te maken hebben met de nieuwste boekreleases. Toen ik een paar weken geleden in de Standaard boekhandel passeerde en (zonder dat ik het wist) door de engelstalige boeken snuffelde, zag ik plots “The sun is also a star” staan. Ik had al verschillende lovende woorden gehoord over de schrijfster en haar vorige release “Everything, everything”. Mijn interesse was gewekt!

“The sun is also a star” is een young adult fictie boek, dat gaat over het thema immigratie.   Meestal ben ik eerder een fantasy/thriller/actie kinda gal. Maar omdat ik graag wat nieuwe schrijfstijlen en thema’s wil ontdekken, om te kijken hoe die mij bevallen, sta ik open voor alles.

Synopsis

Het verhaal gaat over een toevallige ontmoeting tussen Natasha en Daniel. Natasha is van Jamaicaanse afkomst en door een domme fout van haar vader, hebben zij en haar familie twaalf uur de tijd om Amerika te verlaten en terug naar Jamaica te gaan. Daniel, een Amerikaanse jongen van Koreaanse afkomst, moet de grote verwachtingen van zijn familie inlossen door een opleiding voor dokter te volgen. Hij heeft hier echter helemaal geen zin in en wil dichter worden. Na hun ontmoeting worden ze hechter en hechter. Maar helaas hebben ze, door de deportatie van Natasha, maar twaalf uur om elkaar te leren kennen. Daniel weet dit echter niet…

Mijn mening

Het boek volgt per hoofdstuk afwisselend Natasha en Daniel. De hoofdstukken zijn niet lang, waardoor het boek heel vlot leest. Nog één hoofdstukje, en nog eentje… De schrijfstijl was wel even wennen, want het boek volgt naast Natasha en Daniel, soms ook mensen die zij per toeval ontmoet hebben. Dit had ik in het begin niet door, waardoor ik niet wist over welk personage het hoofdstuk nu precies ging. Toen mijn euro na een paar hoofdstukken uiteindelijk viel, vond ik het enorm verfrissend. Het laat je zien hoe een banale ontmoeting of een “dankjewel”, het leven van andere mensen beïnvloedt. Dit is ook de rode draad doorheen het boek. Het gaat over hoe keuzes van anderen, hoe klein of groot ook, het lot van anderen bepalen. Dit vind ik persoonlijk boeiend om over na te denken en ik vond het leuk om te zien (of te lezen) hoe het andere personages verandert.

Ook het thema rond liefde tussen verschillende etnische afkomsten en het taboe errond, wordt aangehaald. Dit vond ik wel mooi. Het deed je stilstaan bij het thema van racisme en dat liefde liefde is, no matter what.

Helaas vond ik het verhaal op zich heel voorspelbaar. De “toevallige” ontmoetingen en gebeurtenissen tussen Natasha en Daniel, vond ik veel té toevallig. Ik dacht vaak bij mezelf: ja, tuurlijk, dat geloof je toch zelf niet? Ook het feit dat Natasha als tiener zelf ervoor zorgde dat haar deportatie uitgesteld werd, vind ik wat ongeloofwaardig. Persoonlijk miste ik ook actie. Na een tijdje sleepte het verhaal wat aan en kon ik me er niet echt meer in vinden.

“The sun is also a star” is een mooi geschreven boek, vooral doordat het je doet stilstaan bij hoe een toevallige ontmoeting, gesprek of interactie met iemand anders, het leven kan veranderen. Helaas vond ik dat het iets miste, zij het wat geloofwaardigheid en actie, waardoor het verhaal een beetje stilviel. Naar het einde toe vond ik het wel origineel, hoe de verhaallijnen van de verschillende personages elkaar doorkruisten en beïnvloedden. Het was een goed boek, maar ik heb er al betere gelezen.

Verdict: 3/5

Liefs

Saar

Tip: op bol.com is het boek een paar euro’s goedkoper dan in de boekenhandel.

Een gedachte over “Uitgelezen: “The sun is also a star” van Nicola Yoon

Geef een reactie

