Platform MS: De zetel

naomi-hebert-188183

Als jonge MS patiënte ligt je leven nog voor je. Andere mensen maken plannen voor de toekomst, kopen een eigen stekje en leven volledig zelfstandig, terwijl dit voor een MS patiënt geen evidentie is. Ja, hoe moet dat nu allemaal gaan, want ook al gaat het op dit moment goed, helaas kan dit van de ene dag op de andere terug veranderen. Maar na lang brainstormen en hard nadenken heb ik super leuk nieuws: ik ga verhuizen!

Met MS moet je altijd rekening houden dat het enorm op en neer gaat. Dit maakt plannen enorm moeilijk. Hoe kan je nu weten of je zelfstandig kan wonen? Misschien gaat het binnen een vijftal jaar een pak minder met mijn gezondheid. Dan zit ik daar mooi, alleen in mijn appartementje. Misschien is het allemaal wat pessimistisch gedacht, maar ik vind het eerder realistisch. Je moet de waarheid ook niet verbloemen. MS is nu eenmaal een progressieve, onvoorspelbare en ongeneeslijke ziekte.

Oké, dus misschien blijf ik in het huis wonen waar ik nu woon en moet ik hulp op een slechte dag niet ver zoeken. In de war? Wel, dat is best logisch. De gedachte aan een kangoeroewoning is me al vaak gepasseerd, maar met een chronische ziekte leek het me een goed idee om niet te ver uit de richting te gaan wonen, maar toch zelfstandig te kunnen leven.

Huh, maar wat heeft die zetel daar nu mee te maken? Wel, je leest er alles over in mijn nieuwe artikeltje op Platform MS!

Liefs

Saar

 

4 gedachtes over “Platform MS: De zetel

  1. Ik woonde al zelfstandig toen ik de diagnose kreeg, heb nooit gedacht aan terugkeren naar mijn ouders. Toen mijn man en ik plannen maakten om een eigen huis te (laten) bouwen hebben we wel rekening gehouden met bepaalde dingen: bredere deuren, plavuizen, geen drempels, mogelijkheid om traplift te laten plaatsen. Gelukkig heb ik een benigne vorm, ik heb geen aanpassingen nodig. Bij een neef (ook MS) zie ik hoe het anders kan gaan, helaas: hij is volledig bedlegerig, kan echt niets meer zelf, nog niet meer zijn bril recht op zijn neus schuiven ….. 😦 Maar: hij woont nog altijd zelfstandig met 24/7 hulp aan huis.

    Like

    1. Fijn om te weten hoe iemand anders met MS leeft! Zelf ben ik er ook onbewust mee bezig of er iets kan worden aangepast worden als het in de toekomst minder zou gaan. Een beetje beroeps- of beter gezegd ziektemisvorming. Ach ja, het hoort erbij 😉

      Like

Geef een reactie

