Lentekuis: kleerkast opruimen, nieuwe items en tips

crew-59380.jpg

Van zodra het begin maart is, beginnen bij mij de lentekriebels al stevig naar boven te komen. Al mijn kasten moeten grondig uitgeruimd worden en inhouden moeten overhoop worden gezwierd. De dikke wintertruien mogen terug gaan slapen onder mijn bed, terwijl de vrolijke zomerkleedjes hun plek kunnen innemen.

Helaas moest ik afscheid nemen van veel broeken en shorten. We zullen het maar steken op de squads en burpies, niet op de vele pizza’s en smakelijke dinertjes die ik de laatste tijd heb gehad. Ik steek het op mijn kiné, ik kan er niets aan doen!

Voor de zomer ligt er voorlopig maar één short meer in mijn kast. Een flinke hoop minder dan ik eerst had, maar op dit moment ga ik er geen nieuwe bijkopen. Het is ten eerste nog veel te koud en ten tweede draag ik met warmer weer vaak kleedjes en rokjes. Misschien heb ik geen extra shorten nodig, dus wacht ik nog even op het zonnetje. Wel wou ik nog graag een nieuw t-shirtje.

T-shirtenzoektocht

Na vele klerenwinkels te hebben gedaan, wist ik ongeveer wat ik wou. Ik had verschillende t-shirtjes met een print gepast, maar kon me er niet helemaal in vinden. Nee, nee, nee, die ook niet helemaal… Met de gedachte aan een “capsule wardrobe” en “Less is more” in mijn achterhoofd, ben ik dan maar op internet op zoek gegaan naar het perfecte witte t-shirtje. Eentje dat niet compleet doorschijnt, dat niet té ver open is en me past als gegoten. Eentje dat bij alles staat en ik op veel manieren kan dragen. Een fijne basic die ik, ja een verrassing ik weet het, nog niet had ik mijn kleerkast.

tshirt.jpg

Ik ben gegaan voor een wit t-shirt van GAP. Ik heb deze op Zalando gekocht en het kostte me ongeveer 15 euro. Het was niet zo eenvoudig om het juiste t-shirtje te vinden. De site stond vol met gewone witte t-shirten. Ja, hoe kies je daar nu uit?! Ik heb er eerlijk gezegd zo maar eentje uit gekozen en had direct goed gekozen! Het t-shirtje heeft een zakje wat het net iets extra’s geeft en de stof is ongelooflijk zacht en comfortabel om te dragen. Ik vind de kwaliteit ervan heel fijn en heb het al vaak gedragen! Ik had wat schrik dat het ging krimpen of wat ging vervormen in de was, maar dat is niet gebeurd.

Het verbaast me dat ik de laatste tijd meer neig naar simpele kledij die overal bij past, terwijl ik vroeger hield van felle en kleurrijke prints. Tot mijn verrassing zoek ik altijd naar mijn witte t-shirt als het niet in mijn kast ligt, terwijl ik een effen t-shirt een paar jaar geleden heel saai vond. Smaken veranderen…

De blauwe blazer blues

Ik was ook nog op zoek naar een donkerblauwe blazer. Maar om de zoektocht wat moeilijker te maken, wou ik een blazer van t-shirtstof en niet van blazerstof, if you know what I mean. Ik wou er eentje die ik zowel als een jasje kon dragen, alsook onder een andere jas kon dragen als vestje. Gelukkig vond ik per toeval een jasje van ICHI.

blazer.jpg

In de winkel hing hij in het grijs, dus had ik hem daar al eens gepast. Hij zat heel fijn, maar met de gedachte aan een blauw blazertje in mijn achterhoofd, heb ik het risico genomen van geen grijs te kopen, maar het jasje van ICHI eens op te zoeken op het internet. Ik had even schrik dat ik het niet ging vinden, maar wonder boven wonder verkochten ze hem in een tiental kleuren op hun website. Victory!

Enkele handige tips

Voorlopig ga ik geen aankopen meer doen voor de lente. Ik ben heel blij met de items die ik gevonden heb en ga er volop van genieten. Heb jij van die bloemige lentekriebels en heb je plots de neiging om alle kasten van je huis uit te ruimen? Maak je geen zorgen, het ligt aan de lente, niet aan jezelf! Hier zijn nog enkele tips voor jou!

Tip 1: De meesten zeggen dat je alles eerst uit je kast moet halen, om dan te bekijken wat weg gaat en wat je gaat houden. Voor de chronisch zieken onder ons (of mensen met niet veel energie), raad ik je aan om dit juist niet te doen. Zodra je al je kledij uit de kleerkast hebt gehaald, sta je te bibberen op je benen en ben je het kotsbeu. Je verlangt dan naar je bed. Maar ai ja, dat is waar, je kleerkast ligt er boven op. Laat dus alles maar mooi hangen waar het hangt en ga van links naar rechts. Werk in kleinere secties, dat gaat beter.

Tip 2: “Heb ik het onlangs nog gedragen?” is een goede vraag om aan jezelf te stellen. Soms is het moeilijk om iets weg te doen, omdat je het zonde vindt van het geld dat je er aan hebt besteed of om het feit dat er misschien herinneringen aan vast hangen. Maar als je het in een jaar niet meer hebt gedragen, ga je dat ook niet meer doen. Het geld dat je er aan hebt gegeven, gaat niet terugkomen als je het kleedje nog een jaartje langer op die plaats laat hangen, helaas…

lentekuis
Een deeltje van de “weg” hoop

Tip 3: “Zou ik het opnieuw kopen?” Als je je kledingitem nu in een winkel zou zien hangen, zou je het dan opnieuw kopen, of niet? Door jezelf deze vraag te stellen, kom je te weten of het nog bij je stijl hoort.

Tip 4: En zo kom ik bij mijn volgende vraag: “Past het bij mijn stijl?” Mensen veranderen continu en dus ook je stijl verandert. Iets wat je vorig jaar of twee jaar geleden mooi vond, vind je misschien nu niet meer zo bij jezelf passen. Dat is oké, iedereen heeft dat wel aan de hand. Het belangrijkste is of je je er nog goed in voelt? Maakt het je gelukkig? Zo niet, dan weet je op welke hoop dat kledingstuk moet eindigen.

Tip 5: Passen! Zoals ik al zei, pas ik niet alles wat in mijn kleerkast hangt. Daar heb ik helemaal geen energie voor. De items waar ik aan twijfel of die ik al heel lang niet meer heb aangedaan, trek ik nog eens aan. Staan ze me nog? Is de reden dat ik ze nooit aandoe overduidelijk (zoals de knop die niet meer dichtgaat)? Soms moet je er niet te hard meer bij nadenken, ze nog eens even passen en de knoop doorhakken.

Hopelijk heb je wat dingen opgestoken en ben je nu volledig gemotiveerd om die vervelende kleerkast aan te pakken, zodat je klaar bent voor een heerlijk voorjaar!

Extra tips om een lentekuis aan te pakken, zijn altijd welkom!

Dus bij deze: “Let the lentekuis commence!” Veel plezier ermee!

Liefs

Saar

5 gedachtes over “Lentekuis: kleerkast opruimen, nieuwe items en tips

  1. Deze tips had ik enkele weken terug wel kunnen gebruiken tien ik mijn kledingkast ging opruimen! Misschien nog een tip: als je echt twijfelt, hou het dan en heb je het volgende seizoen nog steeds niet gedragen dan gaat het echt weg. Of, vervang oude basics die er niet meer mooi uitzien door nieuwe. Een beetje zoals jij met je witte t-shirt deed. X

    Like

      1. Ik zag onlangs enkele opruimvideo’s op YouTube en toen moest ik er wel aan beginnen 😄 Van schoenen tot sokken, alles is opgeruimd en sommige spulletjes zijn zelfs verkocht. Geeft toch weer een zalig gevoel als er alleen nog in je kast ligt wat je daadwerkelijk draagt!

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

