Recept: De kokosrotsjes die iedereen kan maken

kokosrotsjes

Koken is absoluut niet één van mijn sterkste punten, maar als er iets is wat ik wel kan maken, zijn het kokosrotsjes. Ze worden in een recordtijd verslonden (na een dag zijn alle sporen van de koekjes verdwenen) en als ze net gemaakt zijn moet ik iedereen op zijn vingers tikken om er af te blijven. Als ik ze kan bakken, kan iedereen het! Trust me!

recept

Het recept heb ik van mijn bomma gekregen. Het papiertje heeft al betere dagen gekend, er ontbreken zelfs wat woorden, maar het doet nog steeds goed dienst.

Benodigdheden (ongeveer 20 rotsjes):

4 eiwitten
250 gram bloemsuiker
250 gram coco’s (fijn)
20 gram zelfrijzende bloem

  • Warm het eiwit even op in een kookpot en doe de bloemsuiker er bij. Zorg ervoor dat het niet te warm wordt, anders heb je een gebakken ei i.p.v. lekkere rotsjes! Ik zet ons vuur op de stand van “au bain marie”, zodat het slechts heel lichtjes opwarmt. De bedoeling is dat de bloemsuiker een beetje smelt in het eiwit. Meestal doe ik er maar 200 gram bloemsuiker bij, omdat dit al zoet genoeg is.
  • Haal de pot van het vuur en doe de coco’s erbij. Meng meng meng!
  • Meng de zelfrijzende bloem er nog onder en tadaa, je mengsel is al klaar! Ik zei toch dat het simpel was!

ei.jpg

Het mengsel verdeel ik over een bakplaat met bakpapier op. Ik vind het gemakkelijk om de toefjes te maken met een ijsschep en een lepeltje. Je kan de rotsjes zo groot of klein maken als je wilt. De eerste keer dat ik ze maakte, waren ze samengelopen en had ik een cocostaart i.p.v. rotsjes. Niet echt de bedoeling, maar het smaakte even goed!

rotsjes

Op het recept staat om ze 15 minuten op 150°C te laten bakken, maar bij mij bakken ze dan wat te traag. Deze keer heb ik de rotsjes 15 minuten laten bakken op 175°C, waarna ik ze nog 2 minuten extra heb laten bakken.

Nadien heb ik ze met een schep van de bakplaat afgehaald en ze laten afkoelen op een rooster. Het is normaal dat ze vlak na het bakken nog wat slap zijn. De rotsjes worden harder als ze afkoelen.

gebakken

Ooh, wat zien ze er goed uit! Helaas mocht ik van deze rotsjes niet (te veel) eten, want ze waren bestemd voor de dames van de kunstacademie. Wat was het moeilijk om er van af te blijven!

klaar.jpg

Kwijl kwijl!

Eet smakelijk!

Liefs

Saar

Een gedachte over “Recept: De kokosrotsjes die iedereen kan maken

  1. Ha, dat is exact hetzelfde recept dat ik gebruik. Al kreeg ik het wel van mijn tante in plaats van mijn oma. Enkele jaren terug maakte verwerkte ik de eidooiers tot een hele voorraad advocaat om cadeau te doen aan ouders en grootouders. Van het eiwit maakte ik een deel rotsjes en de rest werd ingevrozen. Wat een geluk dat je dat kan doen want anders had ik honderden rotsjes moeten bakken.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

