Handlettering: Battle Of The Brushes

mademoiselle

Mijn verzameling aan stiftjes en zwarte brushpennen begint stevig te groeien. Omdat ik toch wel een verschil zie in kwaliteit en gebruik ervan, leek het me leuk om ze allemaal te vergelijken met elkaar. Ideaal voor als je wilt beginnen met handlettering, maar niet weet welke pen je best koopt.

2
Van links naar rechts: Accente 585 Round in 3, Staedtler pigment liner 0.7, Edding 1255 Calligraphy pen, Marabu aqua pen graphix, Ecoline brush pen, Derwent penseel met waterreservoir in nr 2 en nr 1

Niet alleen de kwaliteit is verschillend, maar ook de dikte van de lijnen. Het ligt er dus aan voor welke look je wilt gaan, het fijne of eerder dikkere handlettering. Voor de penselen gebruik ik zwarte tekeninkt van Pelikan. Ik gebruik ook vaak de tekeninkt van Winsor & Newton, Ecoline of waterverf. Om de vergelijking gemakkelijker te maken, ben ik nu dus gegaan voor de zwarte inkt.

inkt

Mijn favoriete pennen van mijn collectie, zijn die van Derwent en Ecoline.

De pennen van Derwent hebben een waterreservoir. Je draait het doorschijnend gedeelte van de pen, vult het met water en draait het er terug op. Om het water wat te laten vloeien, druk je op het plastic gedeelte. Heel handig, zo hoef je niet steeds te dippen in water. Ze zijn ook makkelijk proper te maken. Gewoon wat knijpen en ronddraaien op een doekje en ze zijn zoals nieuw. Ook schrijven ze gemakkelijk en kan je ze ook gebruiken met waterverf of andere inkten. Ik heb nr 1 (dun) en nr 2 (dik).

Ook de brush pen van Ecoline vind ik fijn werken. Ze is heel gepigmenteerd en je kan makkelijk wisselen tussen een dik en een dun lijntje door meer of minder druk te zetten. Ze zijn ook verkrijgbaar in verschillende kleuren.

De pen van Marabu vond ik in het begin heel fijn om te gebruiken. Dit was ook mijn eerste brush pen die ik heb gekocht. Helaas is de kwaliteit toch niet zoals het zou moeten. Na een paar keer te gebruiken, is het puntje van mijn pen uiteengewaaid, waardoor je geen strakke lijnen meer kan trekken. Dit vind ik wel jammer, aangezien ik deze nog niet zo lang heb. De pigmentatie is wel heel goed, maar het stoort me dat het puntje zo snel pluizig geworden is.

1

Nog een ontgoocheling vond ik de pen van Edding. Hij heeft een vierkantig uiteinde, waardoor die gemakkelijk bredere stukken tekent. Helaas is de pen heel vervelend in gebruik. Zoals je kan zien op de foto, is het resultaat ook niet mooi. Het is helemaal gekarteld en hakkelig. Niet zoals ik het wil. De pen heeft de neiging om over het blad te springen en geeft geen strakke lijn. Echt jammer.

Voor fijner werk, gebruik ik graag de pen van Staedtler. Het is een gewoon zwart pennetje, maar het werkt heel fijn. Het is ook handig om de lijnen die je maakt met een penseel of brushpen wat strakker te maken, door langs de randjes te gaan.

Als laatste vind ik een gewoon penseeltje ook heel fijn om mee te werken. Voor de penselen waar je inkt bij moet gebruiken, raad ik je aan om vaak genoeg in het potje te dippen. Het is wat oefenen en wat testen hoeveel inkt je nodig hebt, maar je bent er snel mee weg. Als je bv. een “L” wilt maken, is het ook handiger als je langs de twee kanten van het lusje naar onder gaat, i.p.v. één kant omhoog en andere kant naar beneden. De kant waarmee je omhoog gaat met een penseel, kan soms niet zo strak zijn.

Samengevat: de pennen van Derwent met het waterreservoir en de Ecoline pen vind ik heel fijn om mee te werken. Voor het fijnere werk raad ik je een Staedtler pen aan (die van mij zaten in een doosje van vier). Ook een gewoon penseeltje werkt goed, al is het een beetje oefenen.

Nu weet je weer wat te doen als je je verveelt: schrijven, schrijven, schrijven… 😉

Liefs

Saar

6 gedachtes over “Handlettering: Battle Of The Brushes

Geef een reactie

