Sportdagboek nr. 10: Waarom sporten met MS belangrijk is

milo

Ik moet echt stoppen met mezelf te vervloeken. Van het moment dat ik zeg dat ik geen last heb van mijn MS, volgen er twee mindere weken. Het kan niet altijd goed gaan en dat mag ik ook niet verwachten, maar als je je een periode heel goed hebt gevoeld, wil je natuurlijk dat dat zo blijft.

De twee voorbije weken heb ik weer veel last gehad van vermoeidheid, helaas. Dit betekent dat ik niet veel heb kunnen sporten. Gelukkig heb ik nog mijn kiné sessies, waar ik verplicht naartoe moet. Zo word ik op mindere dagen toch nog wat gepusht om een beetje te bewegen.

Vorige week kreeg ik een telefoontje van de universiteit van Hasselt, of ik wou meedoen aan een studie i.v.m. sporten en voedingssupplementen bij MS (jammer genoeg geen “eet zoveel mogelijk pizza” studie). Ik ga eerst nog naar een infodag, maar de man aan de telefoon zei dat bewegen heel belangrijk is bij MS. Ja, dat weet ik ook, maar waarom is dat dan juist? Ik beweeg wel veel en doe er veel moeite voor, maar soms vergeet ik zelf waarom ik het allemaal doe. Wel, ik heb het nog eens opgezocht, om mezelf terug wat motivatie te geven.

Sporten met MS is belangrijk om vermoeidheid te onderdrukken. Ook in de MS kliniek zeiden ze, dat het eerste wat je moet doen tegen vermoeidheid, sporten is. Het versterkt je spieren en zorgt voor een betere fysieke conditie. Omdat mensen met MS vaak niet genoeg kunnen bewegen (door een slecht gevoel of vermoeidheid), is het goed om dagelijks dan toch wat gekke danspasjes te doen of een wandeling in het bos te maken. Ook voel je je door te sporten beter in je vel en zorgt het ervoor dat je je mentaal beter voelt. Bij de kiné doe ik ook vaak oefeningen om mijn evenwicht te oefenen, aangezien dit bij een MS patiënt ook vaak een probleem is. Kortom: sporten is voor alles goed!

Sportdagboek:

Ma 30/01: 20 minuten crosstrainer en krachtoefeningen
Di 31/01: /
Woe 1/02: Kiné
Do 2/02: /
Vrij 3/02: Kiné
Za 4/02: /
Zo 5/02: /
Ma 6/02: /
Di 7/02: /
Woe 8/02: Kiné
Do 9/02: /
Vrij 10/02: Kiné
Za 11/02: 10 minuten crosstrainer
Zo 12/02: /

Liefs

Saar

5 gedachtes over “Sportdagboek nr. 10: Waarom sporten met MS belangrijk is

Geef een reactie

