Uitgelezen in januari

uitgelezen

Januari was dé Harry Potter maand voor mij. In totaal heb ik drie Harry Potter boeken uitgelezen tijdens de eerste maand van 2017. Ik weet het, lichtjes overdreven. Maar ik zat nu eenmaal in de magische sfeer van Zweinstein en die wou me niet snel loslaten. Ook heb ik het science-fiction boek Illuminae gelezen, maar beviel deze ruimtereis me wel?

Het eerste boek dat ik in 2017 had uitgelezen, was Harry Potter en de Vuurbeker. Omdat iedereen waarschijnlijk wel weet waarover die gaat, ga ik hier geen uitgebreide review over schrijven. Het boek kreeg van mij een 5/5, net zoals alle voorgaande Harry Potter boeken.

Voor mijn Nieuwjaar, had ik mezelf Fantastic Beasts en Harry Potter en het vervloekte kind cadeau gedaan. Ik ben begonnen met Fantastic Beasts. Voordat ik het boek had gelezen, heb ik de film in de bioscoop gezien. Ik vond het een heel goede film, dus was ik heel nieuwsgierig naar het boek. Zowel Fantastic Beasts als Harry Potter en het vervloekte kind zijn geschreven als een screenplay. Dit betekent dat het geschreven is als een script van een film of toneelstuk. Voordeel: het leest enorm snel.

Zelf stoorde het me niet dat het geschreven was als een screenplay. Misschien was dit omdat ik de film van Fantastic Beasts op voorhand had gezien. Ik vraag me af of mensen die de film niet hebben gezien, het boek goed kunnen volgen. Ik in ieder geval wel en ik was helemaal verliefd op de oude Harry Potter wereld.

Het verhaal speelt zich tientallen jaren voor het echte Harry Potter verhaal af en gaat dus ook over andere personages. Een leuke verfrissing om de bekende spreuken eens door iemand anders te “zien” gebruiken. Het boek bevat een goede dosis humor en ik was van in het begin mee in het verhaal. Een aanrader, zeker als je de film goed vond! Van mij kreeg die een 5/5. Het boek heb ik in twee dagen uitgelezen.

Ook Harry Potter en het vervloekte kind (hoevaak ik ondertussen al “Harry Pooter” heb geschreven i.p.v. Potter is niet normaal) is een boek geschreven als een screenplay. Het is het achtste boek in de serie. Toevallig had ik dit boek na De Vuurbeker gelezen, wat toevallig heel goed uitkwam met het verhaal van Het vervloekte kind. Hier gaan ze namelijk terug naar de gebeurtenissen van het Toverschool Toernooi, wat in De Vuurbeker wordt gehouden.

Met het vierde boek nog heel vers in het geheugen, vond ik het fijn om de gebeurtenissen van een andere kant te bekijken. Ik wil niet te veel spoilers weggeven, dus ga ik daar nu maar over zwijgen.

Dit boek heb ik ook in enkele dagen uitgelezen. Persoonlijk vond ik het wat moeilijk om Harry, Ron en Hermelien voor te stellen als volwassenen met kinderen. Verder vond ik het een “easy read”. Fijn als je van de Harry Potter serie houdt. Dit boek heb ik ook een 5/5 gegeven.

illuminae

Als laatste heb ik in januari Illuminae uitgelezen. Het boek stond al heel lang in mijn boekenkast te wachten tot het wat liefde kreeg. Ik had altijd wat twijfels om er aan te beginnen, aangezien het een Engelstalig boek is, geschreven in een heel ander “formaat” dan gewone boeken. Het boek bevat immers niet gewoon een tekst, maar bestaat uit allerlei soorten bestanden, chats en verschillende soorten afbeeldingen en grafische elementen. Heel origineel, dat wel, en ook eentje waar je verschillende pagina’s gewoon moet bekijken i.p.v. lezen, wat maakt dat je een honderdtal pagina’s per dag kan lezen, ook als je een trage lezer bent (zoals ik).

Helaas vond ik ook dat de verschillende grafische elementen het redelijk moeilijk maakten om het verhaal te volgen. Het verhaal gaat over ruimtereizen en een virus dat uitbreekt op één van de schepen. Als je een uitgebreide samenvatting wilt lezen, stel ik voor om het boek eens te googlen. Ik wil niet te veel dingen weggeven ;). Meestal vind ik verhalen over ruimtereizen en science-fiction wel goed, maar omdat het hoofdpersonage een hacker is, worden er ook heel veel technische termen besproken, wat mij niet echt interesseerde. Toegegeven, ik heb wat stukken uit het boek overgeslagen…

Misschien als het boek Nederlandstalig was geweest, dat het me meer kon bekoren. Het vergde veel moeite om me door de Engelstalige chats te wurmen. Er werd ook redelijk veel spreektaal gebruikt, wat het moeilijk maakte. Er is nog een vervolg op dit boek, maar ik denk niet dat ik dit ga lezen. Samengevat: ik had er meer van verwacht. Illuminae krijgt van mij een 3/5, vooral voor de originele samenstelling van het boek.

Dat waren mijn uitgelezen boeken van januari. Vier boeken in totaal, toch goed mijn best gedaan! Ondertussen ben ik begonnen in “Passenger“, een boek over tijdreizen en tot nu toe vind ik het heel goed.

Heb jij in 2017 al boeken uitgelezen?

Liefs

Saar

Een gedachte over “Uitgelezen in januari

Geef een reactie

