How To: Bullet Journaling

tracker

Ik heb het al vaak zien passeren op internet: een bullet journal. Kleurrijke planners vol met allerlei originele lijstjes, kalenders, kleurtjes, stickers, … Zelf ben ik ook een grote fan van agenda’s en allerlei soorten bureaumateriaal. En omdat creativiteit wel in mijn vingers zit, wou ik het zelf ook eens uitproberen! 

De start van een nieuw jaar was een goed excuus om enkele avonden als een crazy person tabelletjes, tekeningetjes en knip-en plakwerk uit te voeren. Voor ik het wist had ik mijn Moleskine notitieboek omgetoverd in een bullet journal!

Wat is een Bullet Journal?

Een bullet journal is een mix van een dagboek, een agenda en een to-do lijst. De bedoeling is dat je al je gedachten op één plek hebt. Hierdoor is het makkelijk om een overzicht te houden.

In een bullet journal gebruikt men korte notities en dus geen volledige zinnen. Meestal is het enkel duidelijk voor de eigenaar van het bullet journal. Om taken te markeren, wordt er gebruik gemaakt van verschillende tekentjes voor de verschillende punten.

films

Het klinkt allemaal wat ingewikkeld, maar als je er eenmaal mee weg bent, is het heel fijn om te doen. Je kan je creativiteit er op los laten, wat ik enorm fijn vind. Zelf heb ik ook ervaren dat het systeem heel goed is om productief te zijn en om je doelen (vb. van januari) te behalen. Door alles systematisch bij te houden, krijg je een heel mooi overzicht over wat je de voorbije maand allemaal hebt gedaan of wat je nog wilt bereiken. Het feit dat je iets kan afstrepen van een lijstje of een vakje kan kleuren als je die dag gesport hebt, geeft vreemd genoeg veel voldoening en werkt heel motiverend.

fotovandemaand

Het is ook een leuke herinnering om in terug te kijken. Zelf schrijf ik mijn dagelijkse to-do lijstjes in een andere agenda, maar in principe kan je alles in je bullet journal zetten. Je moet er wel wat tijd voor uittrekken om heel het bullet journal in elkaar te steken. Dat vond ik het enige nadeel. Je zit best lang aan het maken van kadertjes en lijstjes, maar als dat iets is wat je graag doet, gaat het je zeker niet storen.

Een heel goed overzichtje van wat een bullet journal precies is, kan je hier vinden.

Hoe begin je?

  • Zoek inspiratie op Pinterest, Instagram en Youtube

Zelf heb ik eerst op Pinterest en Instagram wat voorbeeldpagina’s en inspiratie opgezocht. Ik heb de stijlen die ik mooi vond en de pagina’s die handig zouden zijn opgeslagen. Ook heb ik op YouTube wat filmpjes gekeken over Bullet Journaling. Voor mijn bullet journal heb ik me gebaseerd op de indeling die Laura Steenks toont in haar video’s.

  • Koop een notitieboekje en zoek wat gekleurde pennen met een fijne punt

Ik had nog een leeg Moleskine notitieboekje liggen, dus dat was heel handig. Meestal gebruikt men voor bullet journaling een notitieboekje met puntjes. Hiermee kan je een mooie lay-out maken. Ik heb er eentje met lijntjes, werkt ook! Om er wat kleur aan toe te voegen, gebruik ik gekleurde stiftjes met een dunne punt. Je kan het geheel ook opfleuren met washi-tape of stickers!

januari

  • Schrijf alles wat je er in wil zetten eerst op een kladblad 

Voor ik in mijn notitieboek begon te schrijven, heb ik op een kladblad eerst een lijstje gemaakt van alle onderdelen die ik er zeker wil inzetten. Door te brainstormen en wat ideetjes te zoeken op internet, heb je al snel een indeling gevonden! Op die manier is het heel eenvoudig om er aan te beginnen.

  • Begin in potlood

De kadertjes heb ik eerst in potlood uitgetekend. Omdat ik nog niet goed wist hoe groot ze het best konden zijn, vond ik het een goed idee om nog niet direct in pen te beginnen. Nu ik er wat meer mee weg ben en weet wat het beste werkt en wat niet, hoef ik dit de volgende maand misschien niet meer te doen.

Het is ook handig om de pagina’s te nummeren. Als je dan een index maakt, kan je de paginanummers er bij zetten. Zo kan je alles snel terugvinden!

index

  • Evalueer de vorige maand

Als er een maand voorbij is, kan je kijken wat je veel hebt gebruikt en wat helemaal niet. De dingen die niet handig waren of die je niet invulde, kan je de volgende maand weglaten. Misschien miste je nog een bepaald onderdeel? Ideaal om de nieuwe maand mee aan te vullen!

  • Probeer, experimenteer en leer. Fouten maken mag!

Op internet zie je altijd de meest perfect geschreven planners en bullet journals. Geen enkel woordje is doorstreept en alles ziet er pico bello uit. Helaas is dit niet de realiteit. Het is oké om zinnen en woorden te doorstrepen, pijltjes te trekken en tipex te gebruiken. Experimenteer met indelingen, onderwerpen, lijstjes,… Het hoeft allemaal niet perfect te zijn!

tracker

Mijn onderdelen in het bullet journal

Hieronder staat een indeling van mijn bullet journal. Nadat ik aan het puntje januari was begonnen in mijn planner, had ik toch nog wat ideetjes die daar niet echt bij hoorden zoals huishoudelijke taken en de bloginspiratie. Dit zijn eerder algemene onderdelen, maar zoals ik al zei, het hoeft allemaal niet perfect te zijn, dus maak je niet te druk om de indeling!

  • Index
  • Future Log 2017
  • Goals 2017
  • Boeken gelezen
  • Films in cinema gezien
  • Series
  • Stats
  • To read
  • Januari
    • Maandelijks overzicht van januari
    • Goals/favorieten/blogs/youtube
    • Klein uitgeknipt en geplakt kalendertje van Paper Poetry
    • Tracker
    • Huishoudelijke taken
    • Foto van de maand
    • Highlights van januari = dankbaarheidskalender
      = Dingen die me die dag zijn bijgebleven
    • Bloginspiratie

De indeling kan je zelf helemaal veranderen naar persoonlijke smaak. Je kan vb. ook een examen of studieoverzicht toevoegen, een wekelijks overzicht met to-do lijstjes, een inkomen en uitgaven pagina, … De keuze is eindeloos!

Ik ben alleszins heel enthousiast over bullet journaling! Het geeft me een mooi overzicht over alles wat me bezighoudt. Doordat je alles kan opschrijven, heb ik ook de indruk dat het me minder doet piekeren over dingen. Bij mij werkt het motiverend en ik hou me er heel graag mee bezig. Wat surfen naar nieuwe inspiratie en wat experimenteren met onderdelen? Yes please!

Heb jij bullet journaling al uitgeprobeerd?

Liefs

Saar

13 gedachtes over “How To: Bullet Journaling

      1. Is een leuk idee en een goede bezigheid :-). Ik ga er deze week nog aan beginnen!
        Kan ik mss ook op mijn blog doorgeven voor anderen :-). Dan heb ik eens iets anders te schrijven op m’n blog! Ik heb je blog doorgekregen van een vriendin van me. Leuk blog en ik kan me wel vinden in sommige dingen dat je schrijft. Grtjs x

        Liked by 1 persoon

Geef een reactie

