Goede voornemens van 2016 en 2017

goedevoornemens.jpg

Iedereen kent ze wel, de typische goede voornemens: elke dag sporten en kilo’s afvallen. In het nieuwe jaar ga ik dit of dat doen, maar tegen het einde van dat jaar is er nog steeds niets van in huis gekomen. Vorig jaar rond deze periode stond ik stil bij wat ik in 2016 wou veranderen, bij mijn nieuwe doelen en rituelen die ik in het nieuwe jaar wou maken. Ondertussen zijn we één jaar later en bekijk ik samen met jou of ik me aan deze voornemens heb kunnen houden of juist niet…

Voornemens van 2016

Toen het einde van het jaar naderde, ben ik op zoek gegaan naar mijn goede voornemens van vorig jaar. Na lang te rommelen in mijn kasten, had ik ze uiteindelijk gevonden! Gek genoeg kon ik, toen ik mijn voornemens van vorig jaar herlas, me er nog compleet in vinden. Het verbaast me dat ik zoveel van het lijstje heb kunnen waarmaken. Alles dat er op staat is vrij concreet, wat het makkelijker maakt om iets af te checken.

  • Afstuderen

Done! In 2016 ben ik afgestudeerd als meertalig secretaresse. Wat was ik blij na mijn laatste examen. Ondertussen ben ik bezig met de opleiding apothekersassistent, maar ik ben enorm blij dat ik al een diploma achter de hand heb.

  • Er alles aan doen om me zo goed mogelijk te voelen

Done! In 2016 heb ik de beslissing gemaakt om over te stappen naar de MS kliniek. Dit was geen gemakkelijke beslissing, maar ik wist dat ze daar een brede kennis hadden over mijn symptomen en de MS. Na een MDR (multidisciplinaire raadpleging) en een gesprek met de neurologe, heb ik dan ook de keuze gemaakt om over te stappen naar andere medicatie. Best wel eng, maar de beste beslissing die ik ooit heb gemaakt. Het verschil met hoe ik me voor de medicatie voelde is enorm groot, op een positieve manier. Ook probeer ik nog steeds veel te sporten en naar de kiné te gaan. Ik heb dus echt wel mijn best gedaan. In 2016 voelde ik me zelfs zo goed dat ik terug zelf met de auto kon rijden, wat echt wel super is!

  • Alle Harry Potter boeken lezen

Ai, mijn eerste fail… Positief gezien: ik zit aan het vierde boek! Maar helaas is het me niet gelukt om ze allemaal in 2016 uit te lezen. Ik vind het eerder “tussendoor” boeken en lees ze niet allemaal vlak na elkaar. Dat zal waarschijnlijk de reden voor de vertraging zijn . Maar ik schuif dit verder naar 2017. Voilà, mijn eerste nieuwe goede voornemen voor 2017 is gemaakt!

  • Een blog maken

Done! Toen ik dit opschreef vorig jaar was ik er grondig van overtuigd dat dit één van de dingen was die niet zouden lukken. Wat ben ik trots op het feit dat ik het toch heb gedaan! De schrik voor “wat zullen mensen er niet van denken?” heb ik in april achterwege gelaten. Op 8 april nam ik de stap en maakte ik mijn blog, een beslissing waar ik nog steeds heel blij mee ben!

goedevoornemens2

  • Elke dag één foto trekken

Fail! In totaal heb ik een 1500-tal foto’s op mijn gsm staan. Ik heb er dit jaar dus echt wel heel veel getrokken, maar waarschijnlijk niet elke dag. Op zich vind ik dit niet erg, maar ik vind het wel tof dat ik heel veel herinneringen heb om op terug te kijken.

  • Milo en Mira verwennen

Done! Laten we zeggen dat mijn honden serieus verwende nestjes zijn! Ik vind dat we ze dit jaar goed hebben verwend, met veel knuffels, krabjes en nieuwe dekentjes. Je ziet dat ze hier heel gelukkig zijn en dat maakt me blij!

  • Creatief bezig blijven

Done! Ik ga nog steeds naar de kunstacademie en tussendoor probeer ik ook wat creatief bezig te zijn. Zo heb ik onlangs een Handlettering video gemaakt. Het was de eerste keer dat ik kalligrafie uitprobeerde en ik vond het een hele toffe bezigheid!

  • Meer eten

Done! Toen ik anderhalf jaar geleden een opstoot had, was ik verschillende kilo’s afgevallen. Omdat ik van nature al redelijk “dunnekes” ben, was dit niet zo ideaal. Hierna heb ik gezegd dat ik zoveel mogelijk ga eten om wat reserves op te bouwen, voor het geval het weer misgaat met mijn gezondheid. Gelukkig is dat niet gebeurd, maar heb ik toch mijn best gedaan om er wat kilootjes bij te krijgen.

  • Piano leren spelen

Done! Vorig jaar ben ik begonnen met piano spelen. Ik heb het mezelf aangeleerd en na vele valse noten en vingerhaperingen (naar beneden vinger kom op!) heb ik vorige week mijn eerste volledige liedje gespeeld! Ja hoor, ben ik best wel trots op!

  • Eén loopwedstrijd lopen

Fail! In 2016 heb ik geleerd dat hardlopen toch niets voor mij is. De symptomen van mijn MS komen dan fel omhoog en het lukt me gewoon niet. Hier heb ik me bij neergelegd en andere activiteiten gezocht, zoals meer gaan wandelen en crosstrainen. Een wedstrijd lopen zit er waarschijnlijk nooit meer in, maar een mens kan niet alles hebben in het leven!

Voornemens voor 2017

Ik heb nog niet echt over nagedacht over mijn voornemens voor 2017. Maar aan de hand van het bovenstaande, heb ik toch al wat ideetjes!

  • Alle Harry Potter boeken lezen
  • Elke week minstens vier uur piano spelen (Doel: zo goed worden als Costantino Carrara)
  • Minstens vijf keer per week sporten
  • Creatief bezig blijven
  • Meer YouTube filmpjes maken
  • Leren koken (je wilt mij echt geen aardappel zien schillen!)
  • Met plezier blijven bloggen

Misschien krijg ik de volgende dagen nog meer inspiratie voor goede voornemens. Ik ben benieuwd of ik me in 2017 ook zo goed kan houden aan mijn vooropgestelde doelen als in 2016!

Wat zijn jouw goede voornemens voor 2017?

Liefs

Saar

4 gedachtes over “Goede voornemens van 2016 en 2017

  1. Ik doe niet aan voornemens of lijstjes, maar vind het wel leuk om ze van anderen te lezen 🙂 Wat leuk dat piano speelt cq dit zelf aan het keren bent. Ik heb ooit dwarsfluiten gehad, dat vond ik echt heel leuk, maar pianospelen lijkt me ook leuk. Ach, wie weet in een volgend leven 🙂

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

