Gelezen boeken van 2016

gelezen2016.jpg

Met het nieuwe jaar voor de deur, wil ik graag even stilstaan bij mijn leesvorderingen. Elk jaar hou ik een lijstje bij van de boeken die ik gelezen heb. Dit jaar was het een succes, aangezien ik vijftien literaire pareltjes heb doorbladerd. Toegegeven, het waren niet allemaal de beste boeken, maar er zaten toch veel aanraders tussen!

2015 versus 2016

Vorig jaar (in 2015) heb ik in totaal dertien boeken gelezen. Dit jaar heb ik dat getal kunnen vergroten en kan ik met trots zeggen dat ik er vijftien heb verslonden. Zoveel zijn het er niet, maar ik ben ook een tamelijk trage lezer. Ik hou ervan om elk woord in mijn hoofd te laten ronddraaien en te genieten van de boeken, er helemaal in op te gaan. Ik kan nooit gaan slapen zonder nog een stukje te lezen en me mee te laten voeren naar een andere wereld.

Mijn lijstje

Tijdens 2016 heb ik een lijstje bijgehouden met alle boeken die ik gelezen heb. Hieronder kan je ze ontdekken in de volgorde dat ik ze heb gelezen. De cijfers die er achter staan is de rating die ik het boek heb gegeven op GoodReads. Zo heb je een idee van welke de moeite waren en welke juist niet.

  1. Playground, Lars Kepler: 2/5
  2. A million suns, Beth Revis: 4/5
  3. Winter, Marissa Meyer: 5/5
  4. Harry Potter en de Steen der Wijzen, J.K.Rowling: 5/5
  5. Harry Potter en de Geheime Kamer, J.K.Rowling: 5/5
  6. Harry Potter en de Gevangene van Azkaban, J.K.Rowling:5/5
  7. Shades Of Earth, Beth Revis: 5/5
  8. Duizend stukjes van jou, Claudia Gray : 5/5
  9. Life on sneakers, Evi Renaux: 5/5
  10. The Shining, Stephen King: 2/5
  11. De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine, Ransom Riggs: 5/5
  12. Het gelukkigste meisje ter wereld, Jessica Knoll: 3/5
  13. Pluk een roos, M.J.Arlidge: 4/5
  14. The perks of being a wallflower, Stephen Chbosky: 5/5
  15. Tienduizend hemels boven jou, Claudia Gray: 4/5

Boeken die zijn tegengevallen

de shining

Het eerste boek dat ik in 2016 had gelezen, was Playground van Lars Kepler. Ik had voordien al van dezelfde schrijver “Stalker” gelezen en dat is één van mijn favoriete boeken geworden. De lat lag dus heel hoog. Helaas viel Playground serieus tegen. Ik vond het boek veel te beschrijvend. Het bespreekt continu de omgeving waar de personages zich bevinden. Persoonlijk vond ik het een beetje te veel van het goede. Ook het verhaal op zich vond ik niet zo geweldig. Playground gaat over een moeder die haar zoontje achterna gaat in het hiernamaals. Klinkt spannend, maar het plot lag me gewoon niet. Ik was best blij toen ik dit boek had uitgelezen en verder kon met een ander.

Ergens in augustus had ik ook De Shining van Stephen King gelezen. Het boek had een goede reputatie online en staat bekend als hét horrorboek. Ik vond het echter niet zo eng en had er veel meer van verwacht. Mijn uitgebreid review van dit boek kan je hier lezen.

Beste boeken van 2016

Wat was het moeilijk om uit mijn boekenlijstje van 2016 de beste exemplaren te kiezen! Zoals je kan zien, heb ik veel boeken een 5/5 gegeven. Degene die ik hier niet vermeld, zijn ook echte aanraders. Maar toch zijn er een paar boeken die me bijgebleven zijn.

_MG_1442bewerkt

Toen ik op een dag de Flair zat te lezen, zag ik een artikeltje over “Life on sneakers“, een boek over iemand met een chronische ziekte. Snel maakte ik mentaal een notitie en de volgende keer dat ik boeken kocht, zat hij in mijn winkelmandje. In een paar dagen had ik hem al uitgelezen. Wat was die goed! Ik kon me er volledig in vinden. Mijn volledig review van dit boek kan je hier ontdekken.

favorietennovember

Ook heb ik “Duizend stukjes van jou” en “Tienduizend hemels boven jou” uitgelezen. Het zijn de eerste twee boeken in een trilogie. Het derde boek komt (in het Nederlands) in het voorjaar uit. Ik vond de schrijfstijl heel vlot en het verhaal sprak me heel fel aan. Het gaat over het reizen doorheen verschillende dimensies. Het hoofdpersonage is een meisje dat zeer kunstig is en een grote fan is van Florence & The Machine. Kan het nog beter? Oké, het is misschien niet zo’n volwassen verhaal, aangezien het een Young Adult is. Maar ik vind dat ik nog steeds tot die categorie behoor! 😉

Als laatste boek dat de medaille van “beste boek van 2016” wint, is “The perks of being a wallflower“. Ik had het boek al heel lang in mijn boekenkast staan, maar had het nog nooit gelezen. Dit jaar vond ik het hoog tijd om te ontdekken of het nu zijn hype waard was. Ik vond het boek wat traag beginnen. Maar naarmate het einde naderde, moest ik zelfs een traantje laten. Geloof me, bij films kan me dat wel vaker overkomen, maar bij boeken niet zo snel! Het verhaal is geschreven in dagboekvorm en beschrijft perfect de dromen en verwachtingen van iemand in het middelbaar. De grote wensen die men in de toekomst wil  waarmaken en het gevoel van hoop gaf me een warm gevoel en raakte een gevoelige snaar. Mooi!

lezen

2017

In 2017 zou ik graag alle Harry Potterboeken gelezen hebben. Momenteel zit ik in het begin van het vierde boek, dus ik moet er nog wel enkele lezen. De geïllustreerde versies van de boeken staan ook boven op mijn verlanglijstje. Wat zijn die mooi! Ook “Fantastic Beasts and where to find them” heb ik al vaak vastgehad in de boekenhandel. Een prachtige versie qua uiterlijk (de versie met de blauwe kaft)!

Ook wil ik de twee vervolgboeken van “De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine” lezen, omdat ik het eerste boek heel aangenaam vond. Vooral de speciale combinatie tussen het verhaal en de foto’s die je in het boek kon ontdekken, sprak me erg aan.

Het derde boek van Claudia Gray (het vervolg op “Tienduizend hemels boven jou”) wil ik ook absoluut nog lezen. Ik ben heel benieuwd hoe het verhaal gaat eindigen!

Mijn innerlijke nerd is weeral wat gerustgesteld. Een heel lijstje met boeken waar ik veel plezier aan heb gehad. Wat is dat fijn om naar terug te kijken! En voor volgend jaar staan er ook nog prachtexemplaren in de wachtrij.

Mijn jaar gaat alvast goed beginnen!

Wat waren jouw favoriete (en minder favoriete) boeken van 2016?

Liefs

Saar

P.S.: Je kan me hier volgen op GoodReads!

6 gedachtes over “Gelezen boeken van 2016

  1. Ik neem me altijd voor om weer boeken te beginnen lezen en om een of andere reden lukt het alleen als ik op vakantie ben. Life on sneakers klinkt goed, die wil ik toch ook wel eens lezen. De Harry Potter boeken heb ik allemaal gelezen en hebben mij aangenaam verrast!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

