Sportdagboek #1: pushen, pushen, pushen!

lopen.jpg

Zeggen dat sporten nooit mijn ding was, is een serieus understatement. Na jaren de nachtmerries van de Coopertest te ondergaan en telkens als laatste gekozen te worden bij Lichamelijke Opvoeding, was ik zo blij om daar voorgoed vanaf te zijn (de laatste les L.O. was mijn “Halleluja” moment)! Helaas heb ik dan MS gekregen en vervloekte ik iedereen op de aarde, want ja, als je MS hebt, is sporten zeer belangrijk. Had ik nou net die pech!

Bah nee, toch niet sporten?!

De eerste jaren dat ik MS had, heb ik eigenlijk niet veel gesport. Ik ging nooit naar de kiné en was meer bezig met school dan met mijn gezondheid. Er werd mij wel aangeraden om te sporten, want dat zou toch goed zijn voor de MS prognose. Maar dat ging het ene oor in en het andere weer uit. Bah nee, toch niet sporten?! Ik ging wel eens wandelen, een keertje in de week, maar daar bleef het bij.

Pushen, pushen, pushen!

Sinds vorig jaar ben ik in behandeling in de MS kliniek, waar ze toch wel een stuk strenger zijn. Er werd me aangeraden om kinésitherapie te volgen en veel te sporten. Heel veel. Ik mocht geen rekening houden met mijn vermoeidheid. Moe? En dan?! Gaat het een dag niet? En dan?! Hun motto: pushen, pushen, pushen! Het kan helemaal geen kwaad om te sporten als je moe bent, dus moet je het maar gewoon doen.

natuur.jpg

Online sportdagboek

Omdat ik zelf wat motivatie nodig heb en omdat het misschien ook anderen kan motiveren, kwam ik met het idee om een sportdagboek bij te houden. Om de twee weken zet ik dit online, telkens van twee weken voordien en hou ik kort bij welke sport ik beoefend heb. Nee, ik kan geen tien kilometer lopen, zelfs geen vijf, maar ik doe mijn best om zoveel mogelijk te bewegen.

Soms raak ik enorm gefrustreerd door het feit dat ik zoveel moeite moet doen. Andere mensen kunnen tien kilometer lopen en ik kan nog geen vijf minuten rennen, maar dan moet ik me er altijd aan herinneren dat ik loop mét MS, terwijl die anderen dat niet doen. Nog even ter info: tijdens mijn kinésessies doe ik voornamelijk krachtsoefeningen (squats, lunges, planken,…), evenwichtsoefeningen en soms ook wat cardio zoals bv. touwtjespringen. Ja, ik moet eerlijk zijn, ik denk dat ik nog nooit zoveel heb gesport in mijn leven!

Genoeg uitleg! Hier komt mijn eerste sportdagboek:

Maandag 26 oktober t.e.m. zondag 9 oktober 2016

Ma 26/9: /
Di 27/9: Kiné
Woe 28/9: /
Do 29/9: Kiné
Vrij 30/9: Crosstrainer 23 minuten (3 km) + touwtjespringen + krachtsoefeningen
Za 1/10: /
Zo 2/10: Lopen (8×1 minuut lopen met telkens 1,5 minuten wandelen tussen)

Ma 3/10: /
Di 4/10: Crosstrainer 22 minuten (3 km)
Woe 5/10: Kiné + lopen (8×1 minuut lopen met telkens 1,5 minuten wandelen tussen)
Do 6/10:/
Vrij 7/10: Tysabri-dag
Za 8/10: Lopen (6×1,5 minuut lopen met telkens 2 minuten wandelen tussen)
Zo 9/10: Bowlingen 😉

Onlangs heb ik de App C25K ontdekt. Het is een “Start-to-run” app, maar dan zonder Evy Gruyaert. De app vertelt je wanneer je moet lopen en wanneer je moet wandelen. Je kan er ook je eigen muziek bij gebruiken! Heel fijn om het lopen een beetje op te bouwen.

Wat vind jij van het sportdagboek en heb jij de laatste tijd veel gesport? 

Liefs

Saar

7 gedachtes over “Sportdagboek #1: pushen, pushen, pushen!

Geef een reactie

