Back To School!

backtoschool

Jaaa! Het is weer zover! Het schooljaar is terug begonnen. School, ik heb het altijd een last gevonden. Studeren is niet echt mijn favoriete bezigheid. Aangezien ik eind vorig schooljaar ben afgestudeerd als meertalig secretaresse, stond ik nu op het grote kruispunt: en nu?! Ga ik werken, ga ik thuis blijven en meer aan mijn gezondheid werken of ga ik nog iets studeren? Ik heb er heel lang over nagedacht, zo lang zelfs dat ik het uiteindelijk echt niet meer wist. Ik had lijstjes gemaakt met voor en tegen punten en heel het internet afgeschuimd naar mogelijke bezigheden. Maar na lang zoeken heb ik mijn antwoord dan toch gevonden!

Keuzes maken

Wat is het toch altijd zo moeilijk om te kiezen. Toen ik pas afgestudeerd was, wist ik echt niet wat doen. Ik voelde me wel een stuk beter door de nieuwe medicatie, dus gaan werken begon ook een optie te worden. Of zou ik dan toch nog iets gaan studeren? Ik heb vijf jaar alleen maar talen en economische vakken gehad. Daarvoor had ik in het middelbaar ook economie-wiskunde gestudeerd, dus ik vond het enorm jammer dat ik nooit eens totaal andere vakken heb gehad. Iets totaal nieuws heb geleerd.

Ik was er altijd van overtuigd dat ik na vijf jaar meertalig secretariaat te hebben gestudeerd, ik mijn droomopleiding van grafisch ontwerp ging volgen, omdat ik na vijf jaar MS te hebben toch zeker genezen zou moeten zijn ;). Ik voel me wel beter ja, maar omdat de opleiding niet echt bij de deur is, heb ik die optie dan toch maar geschrapt. Erg vind ik het niet echt, aangezien de kunstacademie een goede vervangoptie is en ik dit ook heel graag doe. Een ideale optie zou een opleiding zijn in avondschool, aangezien dat ritme me goed beviel de vorige jaren en het niveau en de druk niet te hoog zijn. Helaas vond ik niet dé perfecte opleiding en had ik bij geen van allen het “Dit is het, de perfecte opleiding!” gevoel.

Ik wou graag iets medisch doen, maar niet té medisch. Daarmee bedoel ik: geen verpleegkunde, vroedkunde,… want die job zou fysiek veel te zwaar zijn. De opties die overbleven waren dan: medische beeldvorming (zelf een MRI bedienen leek me kei cool!) of voeding-en dieetkunde. Allebei bacheloropleidingen. De eerste opleiding gaven ze alleen maar in Brussel, dus die optie viel ook af. Toen bleef er alleen maar voedings-en dieetkunde over. Op internet stond dat je die opleiding ook via een soort werktraject kon doen, wat betekende dat de opleiding een jaar langer zou duren, maar dat je een deel van de lessen thuis kon doen, via zelfstudie. Ideaal, alleen wist ik dat een bachelor loodzwaar ging zijn in combinatie met mijn MS. Dit was tot twee weken geleden mijn enige optie die overbleef. Dat of niets doen, maar aangezien ik niet continu thuis wou zitten en ook wat sociale contacten wou hebben, ging mijn voorkeur dan toch naar les volgen.

Dit is het!

Tot ik op een avond YouTube filmpjes aan het kijken was en iets zag over iemand die voor apotheker aan het studeren was. “Apotheker, dat kan nog eens iets voor mij zijn” dacht ik, waarna ik snel wat meer info opzocht over die opleiding. Natuurlijk was de opleiding loodzwaar en niet mogelijk voor mij. Gelukkig waren mijn hersenen het ’s nachts onbewust aan het verwerken en toen ik wakker werd, had ik het antwoord gevonden. Er bestaat ook een opleiding “apothekersassistent”! Hierna ging ik snel googelen waar ik dit kon volgen en wat het juist inhoudt. En toen wist ik het. Ik had het buikgevoel dat zei: “Dit is het!” Het is in de buurt, de vakken lijken me super interessant en na de info-avond was ik overtuigd.

Ik was ook nog naar de info-avond van dieetkunde geweest, maar viel bijna flauw toen ik de boeken zag liggen. Dit krijg ik nooit zelf geleerd. Ook de leerkrachten waren niet echt positief over het “afstandstraject”, hulp was dan toch wat ver te zoeken. Wat ik heel vervelend vind is, dat ze het altijd zo mooi voorstellen, het afstandsonderwijs, de hulp die je zou moeten krijgen als student met een beperking, dat het toch geen punt mag zijn dat je een ziekte hebt, iedereen zou moeten kunnen studeren, maar als het puntje bij paaltje komt, is de ondersteuning en het begrip soms ver te zoeken. Natuurlijk besefte ik, als ik nu niet voor een bachelor studeer, ga ik het nooit meer doen, dus moest ik voor altijd afscheid nemen van een bachelor diploma. Ik weet dat het te zwaar zou zijn, zeker als het niet in afstand kan.

Bij apothekersassistent moet je ook stage doen, waar ik dan wel wat schrik voor heb. Het is toch een overwegend staand beroep. Ik heb ook nog nooit stage gehad en heb nog nooit elke dag gewerkt, laat staan elke dag gewerkt met MS. Gelukkig mag ik zelf kiezen hoeveel uren ik per week werk en hoe ik mijn stage indeel. Ik hoop dus dat ik een plekje vind waar ik deeltijds en in de namiddag kan werken, dat zou ideaal zijn. De opleiding is ongeveer drie jaar (twee avonden per week) en de stage is in het laatste jaar. Helaas weet ik niet hoe mijn MS zich binnen twee/drie jaar gaat gedragen, maar hopelijk voel ik me dan nog zoals nu. Aan de andere kant kan ik niet meer doen dan proberen en dagje per dagje kijken hoe het gaat.

Nieuwe aankopen

De vorige weken heb ik dan ook wat aankopen gedaan om het nieuwe schooljaar goed te beginnen. Een nieuwe agenda, een nieuwe pennenzak, wat pennen en post-itjes. Ja, ik zie het helemaal zitten ;). Mijn uurrooster heb ik al afgedrukt en ik ben ingeschreven voor het eerste semester. Zo heb ik op dinsdag toxicologie en op donderdag medische zorgverlening (EHBO). Dit lijkt me super tof en eens iets helemaal anders dan de werkwoordsvervoegingen in het Frans of de naamvallen van het Duits te leren. De kunstacademie ga ik ook nog blijven doen. Tussendoor moet ik dan ook nog twee keer naar de kiné en wat aan mijn blog werken. Voor mij is dat zeker druk genoeg!

Ik ben dus enorm blij dat ik mijn ideale opleiding dan uiteindelijk toch heb gevonden! Ook het feit dat het avondschool is en ik het kan combineren met andere dingen, is tof. Ik kijk er heel hard naar uit en ben eens benieuwd hoe de eerste lessen gaan zijn. Eindelijk tijd voor iets nieuws!

Oh ja, ik zit al dagen met het liedje van “het is altijd lente in de ogen van een tandartsassistente” in mijn hoofd. Zou dat ook gelden voor een apothekersassistente? 😉

Liefs

Saar

 

 

12 gedachtes over “Back To School!

Geef een reactie

