Beat The Heat

Beat The Heat

Aaah, de zomer. Zon, zee, strand, cocktails en ijsjes à volonté. Helaas zien de meeste MS patiënten er ook stevig tegenop, want man, man, man die warmte kan toch ook een echte ellende zijn…

Het begint ’s morgens al. Ik sta op en mijn lichaam voelt helemaal oververhit aan. Warm! Zo warm! Eventjes mijn polsen onder fris water houden. Yep, dat helpt, wel maar een beetje. Mijn lichaam voelt zo vermoeid, zwaar en loom aan, dat ik de hele dag niets anders kan doen dan op de zetel liggen en in huis wat rondwandelen met een ice pack.

Ken je dat gevoel dat je hebt wanneer je te lang op een voet zit en hij in slaap valt? Als hij terug een beetje wakker wordt, voel je prikkeltjes, pins and needles, een elektrisch gevoel? Ja dat heb ik dan ook, maar over mijn hele lichaam. Het is soms zo intens dat ik me benauwd begin te voelen. Dit heb ik niet alleen als het warm is hoor, maar meestal is het gevoel wel intenser als het warm is.

Van het moment dat ik buiten kom, begint de echte ellende. Mijn lichaam begint helemaal op te warmen. Mijn spieren verslappen, het elektrisch gevoel neemt over en het voelt alsof mijn lichaam de warmte niet meer van zich kan afschudden. Na een tijd wordt het zo erg dat ik het gevoel heb dat ik warmte uitstraal en het in vlagen afgeef. Op zo’n moment kan je me vergelijken met een figuur uit The Fantastic Four. Klaar om op elk moment vuur te vatten en door de lucht te vliegen. Noem me maar Shining Saar 😉

Als ik uit ga eten of iets ga drinken, zoek ik steeds het koelste plekje uit, ook als dat betekent dat we als enige mensen binnen moeten gaan zitten op een mooie zomerdag. Als ik dat niet doe en de warmte me te veel wordt, beginnen mijn vingers te bibberen en te trillen en moet iemand anders mijn croque monsieur snijden, want alle kracht is uit mijn handen verdwenen. Ik neem ook vaak mijn ice pack mee als ik ergens moet zijn, dan heb ik toch enige verkoeling.

Een koude douche helpt ook altijd. Als ik het veel te warm heb, spring ik een vijftal minuutjes onder de waterstralen en draai de knop naar ijskoud. Zalig! Dit helpt om mijn lichaam volledig af te koelen, want een ice pack is maar plaatselijk. Ik heb ook eens verkoelende polsbandjes gekocht die je nat moest maken met water, maar dit vond ik maar niets. De zwarte kleur gaf continu af op mijn kledij en mijn dekens en doordat de bandjes continu nat zijn, begonnen ze snel te jeuken.

Als ik de hitte echt niet langer kan verdragen, zoek ik een koel plekje binnen in huis. Meestal is dat mijn slaapkamer. Ik kruip dan in bed met de gordijnen naar beneden en het venster dicht, zodat de warmte goed buiten blijft. Een airco kan ook helpen als je dat hebt.

Nee, warmte en MS gaan echt niet samen, of toch niet bij mij. Sommige mensen met MS voelen zich juist veel beter als het warmer is, maar ik helaas niet. Gelukkig is het deze zomer nog niet al te warm geweest, maar vorig jaar was het echt afzien. Ik ben dus altijd blij als de temperaturen niet te hoog stijgen!

Je kan waarschijnlijk wel begrijpen dat ik van de herfst en winter hou. Nog eventjes en het is weer tijd voor warme choco’s en winterjassen. Yes, ik kijk er al naar uit!

Hoe koel jij jezelf af op warme dagen?

Liefs,

Saar

 

 

Geef een reactie

