Dagboek: Gezondheidsupdate en Tysabri #5

Dagboek_Gezondheidsupdate&Tysabri #3

Het gaat op dit moment heel goed met me. Ik voel me een pak beter met de Tysabri en hoop dat dit nog lang zo blijft. Die maandelijkse baxter heb ik er alleszins graag voor over!

Vorige maand

De eerste week na de Tysabri voelde ik me maar wat belabberd. Ik was juist begonnen met de pijnmedicatie en had wel wat last van bijwerkingen. Wonder bij wonder zijn de bijwerkingen verdwenen. Na een week begon ik me beter te voelen. Ik had meer energie en minder pijn. Ik begon meer dingen te plannen en meer dingen te doen. Mijn energieniveau bleef stijgen. Wat was dat fijn! Ik kon dag na dag uitstapjes doen en als ik ’s morgens opstond, voelde ik me uitgeslapen. Ik begon terug met de auto te rijden, op mijn eentje. Het was duidelijk dat de MS zich wat onderdrukt voelde door de Tysabri. Wat een zalig gevoel!

Tysabri

Vrijdag was het weer Tysabri-dag. Om 7 uur was ik opgestaan. Ik moet toegeven dat ik wel een beetje groggy was, want de avond ervoor had ik genoten van een avondje wellness en sauna en was pas rond middernacht thuis. Maar al bij al viel de vermoeidheid nog mee. De verpleegster had eerst bloed getrokken. Ze zei dat dat naar Denemarken verstuurd werd, om op het JCVirus te controleren. Laten we hopen dat ik het nog steeds niet heb, want de Tysabri werkt toch wel goed bij mij.

tysabri

Tijdens de baxter had ik ook nog eventjes een gesprek met de neurologe om de MRI scan van oktober te laten vastleggen. Ze zei dat ik het in de toekomst beter in het ziekenhuis van Overpelt laat doen, aangezien de MS kliniek daarmee samenwerkt. Tijdens de scan zou het ook niet meer nodig zijn om contrastvloeistof te gebruiken. Momenteel is mijn MS stabiel. Wat was ik blij dat ze dat woord zei: stabiel! Het heeft heel lang geduurd vooraleer er sprake was van stabiel (om en bij de vijf jaar), dus dat ze dat vermeldde, was een verademing. Ook de verpleegster vond het fijn dat ik me zo goed voelde. Ze zei dat er wel meerdere mensen waren die na de vierde of vijfde baxter een enorm verschil begonnen te voelen. Oh, en ze vroeg of ik ooit ballet of dans had gedaan. Ik zei: Nee, waarom? Blijkbaar zat ik heel elegant in mijn zetel. Haha, wat een complimentje! Het was enorm rustig op het daghospitaal. Ik zat er op een gegeven moment zelfs alleen.

daghospitaal

Ik had mijn zetel ook in “ligstand” geschoven. Had ik maar eerder geweten hoe comfortabel dat ligt! De baxter had wel wat kuren. Als ik teveel bewoog, begon hij altijd de piepen. Waarschijnlijk schuurde het wat tegen een ader, waardoor hij altijd een foutmelding gaf. Niet te veel bewegen was dus de boodschap.

Na de baxter had ik wel mijn klop en begon ik heel moe te worden. Een uitstapje naar Mol zat er deze keer dus niet in. Ik was wel met mijn moeder nog iets gaan eten en drinken (lees: een appeltaart en een pannenkoek) en heb nog een kledingwinkel gedaan.

thuis

Toen ik thuis kwam, heb ik me wat op de zetel gelegd bij de Olympische Spelen. Er gaat niets boven sportieve mensen hun uiterste best zien doen terwijl je zelf lekker wegdommelt naar dromenland.

Tegen de avond waren we nog frietjes gaan halen. We hadden half België moeten afrijden om een frituur te vinden waar niet té veel volk stond aan te schuiven. Hierna had ik terug wat meer energie en ben ik nog met mijn ouders naar Bierfeesten geweest, een plaatselijk evenement waarbij ze heel veel bier verkopen (dus). Ik heb het maar bij een gini en een cola gehouden. Ja, dat drink je op bierfeesten ;). Rond elf uur ’s avonds was ik thuis, waarna ik nog wat tv heb gekeken. Ik had ook nog wat gelezen, dus toen ik eindelijk het licht uitdeed, was het één uur ’s nachts. Gelukkig had ik er de volgende dag niet veel last van.

Ik hoop zo hard dat ik me deze maand nog zo goed blijf voelen. Het is duidelijk dat de Tysabri goed zijn werk doet. Dit gevoel had ik nooit bij de andere medicaties.  Het is een heel fijn gevoel dat al de moeite uiteindelijk toch voor iets is geweest en dat de neurologe mij stabiel noemde. Daar heb ik vijf jaar voor gestreden en uiteindelijk is het me ook gelukt!

Liefs

Saar

2 gedachtes over “Dagboek: Gezondheidsupdate en Tysabri #5

Geef een reactie

