Goede Dagen

Goede dagen

Je hebt het misschien al gemerkt? Ja, ik voel me een stuk beter dan een periode geleden. En niet gewoon beter, maar veel beter! En wat is dat fijn. Als ik mijn dagboek herlees van vorig jaar deze periode, is er een enorm verschil. Vorig jaar voelde ik me rotslecht en wist ik niet hoe ik nog een dag met MS kon overleven. Nu kijk ik met plezier naar de toekomst en probeer ik zoveel mogelijk te doen en te dromen over de mogelijkheden.

Sinds een paar weken heb ik veel meer energie. Ook is de pijn achterwege gebleven. Nooit had ik gedacht dat ik me zo goed kon voelen of zoveel kon doen op een week. Zelfs mijn moeder zei dat ik helemaal opgefleurd was. Zo ben ik vorige week drie dagen na elkaar weggegaan met vriendinnen, ben ik naar een verjaardagsfeestje geweest, ben ik naar de kiné geweest en ben ik een dag naar Domburg geweest en dit allemaal zonder een lege dag ertussen. Zonder een pauze. Ik stond versteld van mezelf. Wat heb ik dat gemist!  ’s Morgens word ik eens vroeg wakker en ben ik helemaal uitgerust. Een echte droom die werkelijkheid is geworden!

De enige reden voor mijn goed gevoel die ik kan bedenken is mijn medicatie. Dat is eigenlijk het enige dat ik heb veranderd tijdens de vorige periode. Ik hoop echt dat het de Tysabri is die me zo goed doet voelen. In de MS kliniek hadden ze me gezegd dat ik een verschil zou moeten voelen als ik wissel van MS medicatie. Ik was een beetje terughoudend, aangezien dat bij mijn vorige medicaties nooit het geval was. Yeah right, ze stellen de dingen altijd mooier voor dan ze zijn! Maar nu, na vier maanden, voel ik me een pak beter dan ervoor. Beter gezegd, ik heb me nog nooit zo goed gevoeld!

Wat is het fijn om met vriendinnen weg te gaan en er niet tegen op te kijken. Door de vermoeidheid en de pijn kan alles dat gepland staat een echte klus worden. Een echte opgave. Hoe leuk is het om stilletjes aan de toekomst te denken en niet steeds te hoeven denken dat je afhankelijk bent van anderen, dat je iets niet kan of dat je er de energie niet voor hebt. Natuurlijk ben ik nog een beetje afwachtend en hoop ik dat het betere gevoel blijft, want ik weet ook hoe snel het kan keren bij MS. Dit maakt het ook moeilijk om dingen te plannen en naar de toekomst te kijken. Moet ik het dan bekijken vanuit hoe ik me nu voel of moet ik het bekijken vanuit het standpunt dat het waarschijnlijk tijdelijk is en elk moment kan veranderen naar hoe het ervoor was?

Toch begin ik te denken aan werken, aan ergens alleen naartoe rijden met de auto, aan wat socialer zijn en meer dingen te plannen, zelfs aan alleen gaan wonen. Misschien lukt dat nu wel? Het is zo moeilijk dat ik niet weet of ik me zo ga blijven voelen. Nog een beetje afwachten. Terug mijn grenzen zoeken en nieuwe keuzes maken. Mijn gedachten van “ik kan dat niet” of “dat is te vermoeiend” doorbreken. Gemakkelijk is het niet en ik ben er zeker van dat ik mijn grenzen sneller ga tegenkomen dan ik denk, maar ik kan maar proberen.

Voor mijn ouders is het ook nog een beetje bizar, dat ik plots veel meer kan doen, meer uit het huis ben, meer afspreek met vriendinnen en in één keer praat over gaan werken, zelfstandiger zijn of zelfs alleen gaan wonen. Zij zijn ook wat terughoudend (en terecht), schrik dat ik te veel hooi op mijn vork neem en weer terug bij af sta. Ik, aan de andere kant, wil zoveel mogelijk doen, zoveel mogelijk dingen, herinneringen en ervaringen inhalen die ik niet heb kunnen beleven door mijn MS, want het zijn er veel.

Ik voel me een beetje opgewonden maar ook zenuwachtig over de toekomst. Vorig jaar (zelfs vorige maand) dacht ik heel anders over werken en dingen doen met mijn MS. Ik zag mijn toekomst heel anders dan nu. En dat vind ik fijn, maar ook best wat akelig, want kan ik het allemaal wel? Ik ben het gewoon van afhankelijk te zijn en niets te kunnen, dat het allemaal wat nieuw is voor mij.

Maar als het binnen een paar maanden (of weken) weer minder goed gaat, heb ik deze goede dagen toch maar gehad!

Liefs

Saar

 

 

3 gedachtes over “Goede Dagen

Geef een reactie

