The Questions Of Life Tag

SONY DSC

De belangrijke vragen van het leven. Iedereen kent ze wel: waar zie je jezelf binnen vijf jaar? Wat vind je belangrijk in het leven? en Wat wil je bereiken? Het leek me eens leuk om de wat diepere vragen te beantwoorden. Zelf eens eventjes stilstaan en nadenken over het leven. 

Welke herinnering van afgelopen jaar geeft je de grootste glimlach op je gezicht?

Ik denk dat dit toch wel het moment was waarop de MS verpleegkundige in de MS kliniek zei dat mijn zenuwgeleidingen er op vooruit gegaan waren. Ik had er totaal niet bij stilgestaan dat er ook een mogelijkheid was om een tikje gezonder te worden. Het was voor mij ook een geruststelling dat ik de juiste keuze had gemaakt om van medicatie te verwisselen en dat het goed was om toch wel een sprong in het duister te wagen door te wisselen van neurologe, van ziekenhuis en van opvolging. Het was een enorm moeilijke keuze, aangezien je toch “speelt” met je eigen gezondheid. Een foute keuze kan grote gevolgen hebben. Gelukkig is die keuze heel goed uitgedraaid en voel ik me nu beter dan ooit, zowel mentaal als fysiek. Dat is wel een glimlach waard!

Wat heb je altijd al eens willen doen sinds je kindertijd?

Een boek schrijven. Al sinds ik jong ben, heb ik veel verhalen geschreven. Doorheen het middelbaar is dat allemaal wat verwaterd, maar het is altijd al een droom geweest van mij.

Wat zou je doen in het leven als er totaal geen beperkingen waren?

Als ik geen beperkingen had qua geld, zou ik direct een vlucht boeken naar Bora Bora. De prachtige stranden en het azuurblauwe water, ja die keuze is snel gemaakt.

Aan de andere kant zou een leven zonder beperkingen geweldig zijn! Dat betekent dat ik geen last zou hebben van mijn MS en er totaal geen rekening mee hoefde te houden. Ik zou iets gaan studeren zonder na te denken over de lange dagen, de energie die het me zou kosten of het feit dat ik overal moet melden dat ik MS heb. Ik zou niet nadenken of ik iets zou kunnen of niet, maar ik zou het gewoon doen. Misschien zou ik dan ook wel op kot gaan, gewoon om alles zelf te doen en te regelen zonder dat mijn ouders me moeten helpen.

Het zou ook geweldig zijn om dingen te doen met oneindig veel energie! Oh, wat droom ik  daarvan!

Wat heb je voor het laatst over jezelf geleerd?

Dat ik een compleet andere persoon ben als ik meer energie heb en minder last heb van mijn MS en ik ben blij dat ik dat over mezelf kan leren! De laatste tijd voel ik me enorm goed, waardoor ik veel meer kan doen. Ik wist niet dat ik zo sociaal kon zijn (hehe serieus). De vermoeidheid en pijn beïnvloedt onbewust zoveel van mijn leven. Pas als je de pijn en continue vermoeidheid niet meer hebt, besef je wat een impact het heeft op je leven. Doordat de pijn minder is, kan ik ook meer genieten van de dingen die ik doe. Uitstapjes en leuke dingen doen met vriendinnen worden geen opgaven meer, maar je gaat er echt met plezier naartoe.

Als je aan het dagdromen bent, waar gaan die dromen dan over?

Over hoe het zou zijn als ik geen MS zou hebben. Zou ik dan andere dingen doen en kiezen? Zou ik een andere persoon zijn? Wie zou ik dan zijn en waar zou ik dan staan in het leven? Je zou het niet mogen doen, zo denken aan een leven zonder MS, maar tja, het is ook wel vrij normaal om daar over te dromen.

Welke verandering wil je het komende jaar het liefste toepassen in je leven?

Ik zou heel graag zelfstandiger zijn en minder afhankelijk zijn van mijn ouders. Zo ben ik terug met de auto aan het leren rijden. Ik heb mijn rijbewijs al, maar heb al in een hele tijd niet meer gereden door de vermoeidheid en het slecht voelen van de MS. Gelukkig voel ik me met de Tysabri een heel stuk beter en heb ik het gevoel dat ik meer alleen kan doen, wat wel super zalig is. Ik zou het komende jaar dus meer alleen met de auto willen rondrijden, wat meer met vriendinnen afspreken en wat meer mijn eigen ding doen, zonder dat ik er iemand anders voor nodig heb. Je beseft pas hoe kostbaar en niet evident zelfstandigheid is als je een hele tijd afhankelijk bent geweest van anderen.

Wauw, oké, ik moet toegeven dat het beantwoorden van de vragen toch wel een stuk moeilijker was dan ik dacht. Als je zin hebt om de tag ook te doen, vul ze gerust in!

Nu heb jij weer wat meer over mij geleerd. En ik ook! 😉

Liefs

Saar

Geef een reactie

