Geen pijn meer!

Geen pijn meer!

Jaaa!!! Ik ben zo blij! En weet je waarom? Wel, omdat ik geen pijn meer heb. Voor een normale mens is het niet echt in te denken om constant pijn te hebben, maar voor een MS patiënt helaas wel. Gelukkig kan ik nu zeggen dat ik eindelijk iets heb gevonden tegen de pijn, and let me tell ya, wat een zalig gevoel om geen pijnlijke steken te hebben in mijn armen en benen! 

Ik had al een hele tijd meer last van stekende pijnen in mijn benen en armen. Wat ik ook innam van pijnstilling, niets hielp bij mij! Na een tijd werd ik er echt door gefrustreerd en werd de pijn een echte pretbederver, want als je iets gaat eten met vriendinnen is het laatste waar je aan wilt denken die vervelende MS pijn. Helaas heeft het me wel een heel tijdje (een viertal maanden) geduurd voor ik de juiste pijnstilling gevonden had, aangezien er eerst vermoed werd dat de pijn door de nieuwe MS medicatie Tysabri kwam.

Bij mijn laatste bezoek aan de MS kliniek heb ik dan ook overlegd met de neurologe wat ik zou kunnen doen tegen de pijn. Zij zei dat het neuropathische pijn was, pijn die veroorzaakt wordt door de MS en die ontstaat door “kortsluitingen’ in mijn zenuwen, en dus niet veroorzaakt wordt door de Tysabri. Gewone pijnstilling helpt hier niet tegen. Toen ze zei dat er verschillende dingen waren die ik kon proberen, was ik zo blij. Ik zat al een hele tijd met die vreselijke pijnen en vond het een echte hel. Je kan de pijn vergelijken met messteken en schroefsteken in je benen en armen. Volgens de neurologe zou het wel een paar weken duren vooraleer ik iets van de pijnstilling zou merken, maar mijn lichaam kennende, wist ik dat ik er vroeger voordeel van ging hebben. En ja hoor, ik had gelijk! Na twee dagen was de pijn al verdwenen met de noorderzon! En wat was ik blij…

Helaas had ik de eerste week wel veel last van de bijwerkingen. Ik was een paar dagen misselijk, voelde me heel suf (ben er een keer van in slaap gevallen), was duizelig en mijn MS symptomen werden wat erger. Zo suisden mijn oren er af en was mijn lichaam continu elektrisch. Gelukkig zijn die bijwerkingen ondertussen ook wat verdwenen, mede doordat ik de medicatie nu ’s avonds inneem en niet meer ’s ochtends, zoals in het begin.

drankje

Om te vieren dat ik geen pijn meer had, heb ik met vriendinnen getoast. Meestal drink ik niet veel alcohol, maar dat vond ik nu eens echt het vieren waard!

Dus bij deze, geniet er van als je geen pijn hebt, want voor veel mensen is dat niet zo evident en zou het de wereld betekenen om eens eventjes geen steken of pijnscheuten te hebben. De gezonde mensen onder jullie hebben toch zo’n geluk…

De eerste dagen van de medicatie lag ik ’s avonds in bed met tranen van geluk, want man oh man wat deed dat deugd, zo in bed liggen en slapen zonder pijn! Niet te geloven toch?! En toen, als mijn lichaam zo stilletjes lag, ik geen pijn had, geen spasmes, gevoelsstoornissen of een elektrisch gevoel had, kon ik heel eventjes doen alsof ik genezen was.

And that, my love, is a miracle!

Liefs

Saar

4 gedachtes over “Geen pijn meer!

  1. Welke medicatie is het dan die je neemt voor de neuropatische pijn? Hebben er al verschillende geprobeerd, maar nog niet de juiste gevonden. Wow, moet zalig zijn! Geniet er maar van.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

