(Meer Dan) Een Half Jaar Pescotariër

pescotariër

Begin november 2015 heb ik beslist om geen vlees meer te eten. En ik kan zeggen: het is veel gemakkelijker dan ik dacht dat het ging worden. Ik at sowieso al niet zo graag vlees, dus de overgang naar nooit vlees eten was voor mij niet zo moeilijk. Ik had voorlopig besloten dat ik geen vlees, maar wel vis zou eten. Als je aan zo’n dingen begint, is het een goed idee om er stilletjes aan in te rollen i.p.v. direct full on vegan te worden. Maar hoe is dat nu gegaan, waarom doe ik dat en ga ik het blijven doen?

Wat is een pescotariër?

Eerst en vooral wil ik even uitleggen wat een pescotariër is, hoewel je het ondertussen al wel zal weten. Pescotariërs eten geen vlees, maar wel vis. Ook eten ze eieren, melk, kaas,… Zoals ik al zei, vond ik het vrij gemakkelijk om vlees te negeren. In het begin miste ik wel spek, maar voor de rest was het gemis miniem. Tijdens de feestdagen heb ik wel wat gefoefeld met mijn eten, aangezien toen nog niemand van de familie wist dat ik geen vlees meer at. Ondertussen is dat allemaal duidelijk en krijg ik een vegetarische lasagne voorgeschoteld i.p.v. een gewone. Fijn fijn!

Waarom doe ik het?

Ik heb een aantal redenen waarom ik gestopt ben met vlees te eten:

  1. Er zijn verschillende theorieën die zeggen dat vlees en MS niet goed samen gaan. Sommigen zeggen dat ook melk, bepaalde vetten etc. niet goed zouden zijn, maar meestal hebben ze allemaal wel de factor “vlees is niet goed” als overeenkomst. Om ervoor te zorgen dat ik al het nodige doe voor mijn gezondheid, is stoppen met vlees eten dus een goede keuze.
  2. Bij mijn vorige consultatie kwam uit mijn bloedresultaten dat mijn cholesterol gehalte te hoog was. In die periode at ik al een paar maanden geen vlees. Toen de neuroloog zei dat ik minder vlees zou moeten eten, zei ik dat ik dat al deed en dat het daar niet aan kan liggen. Daarom blijf ik ook “vleesloos” door het leven gaan, want ik wil niet nog andere ziektes krijgen.
  3. Uit respect voor de dieren. Ik ben een grote dierenliefhebber en vind het ook een walgelijk idee om een dier op te eten. Ik kan er niet aan doen van te denken dat ze in China/Japan honden eten en vind dat zo verschrikkelijk. Maar wat is het verschil tussen een koe, varken of kip te eten in vergelijking met een hond? Het zijn allemaal beestjes met een ziel, dus vind ik het niet gepast om ze te kweken zodat we ze kunnen slachten. Nee. Vlees is lekker, zolang de mens niet ziet welk proces er achter schuilgaat. Men kan precies niet echt inzien dat dat lapje salami een stuk van een diertje is. Tunnelvisie wordt dat ook wel eens genoemd.Ook het feit van hoe ze vaak zo slecht behandeld worden vind ik vreselijk. Denk maar aan ganzenlever of de kuikenversnipperaar. Hoe is het mogelijk dat het in deze moderne tijd nog kan dat dieren zo behandeld/mishandeld worden? Ik word er gewoon kwaad van en wil er geen enkele bijdrage aan leveren.
  4. Er is genoeg eten om te consumeren zonder aan vlees te moeten denken. Als iedereen vlees links zou laten liggen, hebben de diertjes een beter leven en is er nog steeds eten voor de mens. Dus waarom zou je dan dieren gaan opeten? Soms denk ik dat de mens wel het dier is op deze planeet.

Ga ik het blijven doen?

Ik ben hoe langer hoe meer aan het denken om helemaal vegetariër te worden. Hoewel ik de vitamine D van vis wel kan gebruiken voor mijn MS, kan ik dat ook krijgen bij de apotheek. Tegenwoordig gebruik ik ook al bewust zo min mogelijk melk, kaas, eieren etc. Het moeilijke is dat als je gaat uit eten, er niet veel dingen zijn die je kan nemen. Zo is er vaak wel een vegetarische pasta, maar meestal is het dat dan ook. Als je dan helemaal veganistisch wil zijn, vind je haast geen brasseries/eethuisjes waar je kan eten, behalve als je naar een grotere stad gaat. Een gat in de markt, aangezien de vegetarische/veganistische levensstijl steeds maar populairder wordt!

Nee, de wereld verbeteren is niet mijn doel, maar als ik er een paar dieren mee kan helpen door geen vlees te eten, doe ik het direct.

En nee, ik ga ook niet terug naar het vleesvreten. Laat mij tijdens een BBQ maar als een konijn op een wortel knabbelen, terwijl jij dan maar geniet van je heerlijk stukje dier.

Njammie!

Heb jij de vegetarische of veganistische levensstijl al eens uitgeprobeerd?

Liefs

Saar

3 gedachtes over “(Meer Dan) Een Half Jaar Pescotariër

  1. Goed van je zeg!
    Ik eet nog wel vlees, maar veel minder dan voorheen. ‘Uiteraard’ grasgevoerd vlees (Wahls Protocol). Daarnaast toch ook wel kip en vis. Maar dat is bij elkaar 1 tot max. 3 keer in de week. De rest van de dagen geniet ik van mijn groentjes.
    De keuze bij het uit eten gaan vind ik erg lastig – als ik me echt aan mijn voedingspatroon wil houden kan ik bijna nergens aanschuiven! Inderdaad, een gat in de markt!
    Succes, maar zo te lezen voel je je er goed bij ☺️

    Liked by 1 persoon

  2. Mijn middelste is pescotariër sinds hij jaar of zes was. Hij wordt komende maand 26, dus viert dit jaar soort van jubileum 🙂
    Ik eet minder vlees dan vroeger, eet nauwelijks vlees als broodbeleg, en zeker 75% van het vlees dat we eten is biologisch. Dus ik ben wel bewust bezig met mijn eten. Sowieso al omdat ik ook glutenvrij moet eten.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

