Uitgelezen: De “Across The Universe” Trilogie

_MG_1675bewerkt

“The glitter in the sky looks as if I could scoop it all up in my hands and let the stars swirl and touch one another, but they are so distant, so very far apart, that they cannot feel the warmth of each other, even though they are made of burning.” – Across The Universe

Al maanden stond Across The Universe op mijn “te lezen” lijstje. In augustus heb ik dan toch de stap gezet en het eerste boek gekocht en ik ben zo blij dat ik dat heb gedaan! De Across The Universe trilogie is geschreven door Beth Revis en is een Young Adult sciencefiction verhaal.

Het verhaal gaat over een meisje, Amy, dat samen met haar ouders naar een andere planeet gaat. Ze worden allemaal ingevroren op een groot ruimteschip. Helaas wordt Amy om een mysterieuze reden veel te vroeg wakker en is het schip, Godspeed genaamd, nog lang niet gearriveerd op de planeet. Daarbij komt dan nog dat er een moordenaar op het schip zit, die de bevroren mensen vermoordt. Haar ouders zijn ook nog bevroren, dus de zoektocht naar de dader is van groot belang. Op het schip zijn ook allemaal vreemde dingen aan de hand. Kan ze van het schip haar thuis maken? Gaan ze ooit nog de planeet bereiken? Vindt ze de dader en wie is die mysterieuze Elder, de leider van het schip?

Voor een Young Adult boek vond ik dit verhaal echt geweldig! Er zit zoveel in. Het mysterie van het schip en de mensen die daar wonen en de zoektocht naar de dader van de moorden, samengeweven met een romantische verhaallijn is zeer geslaagd. Ook het niveau van deze Young Adult boeken ligt heel hoog. Het deed me echt nadenken over ethische principes. Vooral de wijze waarop de mensen op het schip leven en de gedachte van opgesloten te zitten in een ruimte met muren deed me reflecteren over onze aarde, over hoe we overal naartoe kunnen gaan en de wondere natuur van onze planeet. In het boek wordt daar ook vaak bij stilgestaan, wat ik heel positief vind. Ook vind ik het leuk om na te denken over hoe er leiding wordt gegeven op het schip. Zou ik het zelf ook zo doen? De serie doet een mens nadenken en dat is een teken bij mij dat het een goede verhaallijn is. Er zit veel diepte in en het is absoluut niet kinds geschreven. Echt de moeite!

De opbouw van de boeken vind ik ook aangenaam om te lezen. Elk hoofdstuk wisselt van hoofdpersonage, waardoor je dus telkens een ander perspectief krijgt en het vlot leest. Elk boek eindigt met een enorme cliffhanger, waardoor je direct in het volgende boek wilt beginnen. De grootte van de boeken is ideaal. Je kan het goed openplooien en door de regelafstand,… vlieg je door de boeken.

Op het einde van de serie moest ik soms wel wat nadenken hoe het nu juist in elkaar zat, maar ik heb het door! 😉 Ik heb mijn adem meerdere keren ingehouden en vond de spanning vaak te snijden. Ik wil geen spoilers geven maar: Wat een einde!!! Oké, meer ga ik niet zeggen!

“What is in our hearts is real wether we name it or let it exist only in darkness and silence.” – Shades Of Earth

De serie is wel alleen verkrijgbaar in het Engels, wat ik zelf niet zo erg vind, aangezien ik  vaker Engelse boeken lees. Ook het Engels is goed begrijpbaar en niet te moeilijk. De serie heb ik gekocht op bol.com.

Verdict: 5/5

Dus , ben jij klaar voor een reisje op Godspeed? Een reis door de ruimte tussen de sterren, met mysterie, science fiction en romantiek? Ik alleszins wel!

Liefs

Saar

 

Een gedachte over “Uitgelezen: De “Across The Universe” Trilogie

Geef een reactie

