Schilderij Walter White a.k.a. Heisenberg

walterwhitebewerkt

Mijn eerste artikeltje over kunst! Ik ben al heel mijn leven bezig met tekenen, schilderen en allerlei andere soorten kunstige dingen. Doorheen de week volg ik kunstacademie en thuis hou ik me er ook vaak mee bezig. Het is eigenlijk begonnen toen ik drie was en in het ziekenhuis lag met een longontsteking. Nadien tekende ik altijd ziekenhuizen en mensen met paaltjes (baxters dus hé!) en is het zo verder gegroeid. 

Voor de verjaardag van een goede vriendin van mij had ik een schilderij van Walter White uit Breaking Bad gemaakt. We zijn allebei fans van de serie en omdat ik niet al te veel inspiratie had, heb ik gekozen om hem eens te schilderen. Ik vond het wel een hele uitdaging, want als je iets verkeerd tekent of schildert aan een gezicht, herken je die persoon niet meer. Op Pinterest had ik verschillende gezichten van Walter White gepind en uiteindelijk heb ik gekozen voor een zwarte “decal” afbeelding. De karakteristieken van zijn gezicht stonden er goed op, waardoor je hem door een simpele zwart-wit afbeelding al goed herkende. Zonder een afbeelding of foto vind ik het moeilijk om een tekening te maken, dus heb ik een voorbeeld gebruikt.

Ik heb het schilderij gemaakt op een rechthoekige canvas van 40×50 cm. In de winkel was ik nog aan het twijfelen tussen een vierkant en een rechthoek, waarna ik dan weer begon te twijfelen aan de grootte. Ik ben er uiteindelijk dan toch uit geraakt.

Als eerste heb ik de achtergrondkleur er op gewassen met acrylverf, water en een spons. Toen dat droog was, heb ik met een pastelpotlood het gezicht er ruw opgezet. Ik had speciaal gekozen om een pastelpotlood te gebruiken, omdat dit ook weer makkelijk weggegomd kan worden met een kneedgom. Ik moet eerlijk zeggen, toen ik het gezicht er op had gezet, dacht ik: “Dit gaat compleet de mist in” en was ik al een back-up plan aan het verzinnen. Ik herkende hem er wel in, maar het miste iets. Ik had hem uit de losse hand getekend en was aan het denken of ik het niet met een raster had moeten doen om de verhoudingen zeker juist te hebben. Uiteindelijk heb ik hem gelaten hoe hij was.

Daarna ben ik met zwarte acrylverf aan de slag gegaan. Met het voorbeeld ernaast heb ik Walter White er helemaal opgeschilderd. En toen zag ik het: yes, het komt goed! Hij had alleen wat verf nodig. Met een spatel/borstel heb ik rond zijn gezicht nog wat ruwe lijnen gezet in zilver en koper, zodat er wat bling aan zit.

In het gezicht zelf heb ik nog geel en zalm gebruikt om er wat meer diepte aan te geven. Voor ik dat deed, had ik schrik dat ik er zo’n spijt van ging krijgen van dat te doen, maar het is uiteindelijk allemaal goed gekomen!

Als extraatje heb ik alles gefilmd. Het was de eerste keer dat ik zoiets had gefilmd en zelf had bewerkt. Het was allemaal wat zoeken, maar het was heel leuk om te doen! Mijn batterij was wel een aantal keren leeg gegaan, waardoor het op het einde wat snel gaat, maar daar kan ik dan weer uit leren. Je kan het volledige filmpje op YouTube vinden. (En nog een hoera: Mijn eerste YouTube filmpje!)

Toen mijn moeder ’s avonds thuis kwam, had ik ze eens goed liggen gehad. Ik had gezegd dat ik op internet een leuk filmpje had gevonden en had het laten zien aan haar. Toen mijn naam er op kwam op het einde, keek ze verbaasd naar mij en geloofde niet dat ik dat had gemaakt. Pas nadat ik het schilderij aan haar had laten zien, geloofde ze me. Ze zei dat ze dacht dat ik het filmpje van internet had gehaald en er mijn naam had achter gezet. Niet dus!!! 🙂

Al bij al vind ik het schilderij heel geslaagd, plus je herkent Walter White erin, wat toch wel het belangrijkste is! Hopelijk is het cadeautje geslaagd!

Je ziet wel, het is niet dat je een chronische ziekte hebt, dat je niets meer kunt!

Integendeel…

Liefs

Saar

Oh ja, vanaf nu kan je me ook volgen op Facebook en op YouTube!

 

3 gedachtes over “Schilderij Walter White a.k.a. Heisenberg

Geef een reactie

