DIY: Antiek kastje

_MG_1471DIY

’s Nachts en ’s morgens krijg ik altijd de meest creatieve ideeën. De ene nacht schrijf ik artikels in mijn hoofd, de andere nacht kom ik op het idee om mijn houten kastje dat al enkele jaren in mijn kamer staat een make-over te geven. Waarom? Geen idee, ik vond het gewoon een leuk concept en als ik zoiets in mijn hoofd krijg, gaat het er niet meer uit.

_MG_1463

Hierboven zie je het kastje zoals het vroeger was. De kleur kan ik niet anders beschrijven als “meh”. Een beetje grijs, een beetje groen en een beetje bruin. “Meh” dus. Ik vond dat het wel wat oempf kon gebruiken en nadat ik op Pinterest wat had zitten zoeken naar “kastjes verven” kwam ik plots een Pin tegen met een muntgroene “antieke” stoel. De stoel was eerst van bruin hout, waarna men erover had geverfd met een muntkleur. Daarna had men de stoel geschuurd, zodat die er ouder uit zag dan dat die was. Hij was supermooi geworden. Nou, dat wil ik ook!

IMG_1755

Ik had mijn papa meegesleurd naar de Hubo, en had een kleurtje gekozen. De kleur die ik gekozen had was van Levi’s en heette Turkse steen (van de Ambiance reeks, mocht het je interesseren). Ik heb eerst het kastje helemaal afgestoft, en man wat een werk was dat?! Er lag veel meer stof op dan ik dacht! Daarna ben ik begonnen met het verven. Het voordeel van de look die ik graag zag (de antieke look dus) was dat het er niet net hoeft uit te zien. Hoera! Je mag stukjes overslaan en verfstrepen zien. Ik heb er dan ook maar één laag verf overgezet, aangezien het er anders té proper uit zou zien. Ik had het wel een beetje onderschat, dat verven. Ik moest me in vreemde bochten kronkelen en op een bepaald moment kwam mijn verfborstel vast te zitten tussen de verschillende stokken van het kastje. Ja, echt!

_MG_1474

Ik heb het kastje een paar uur laten drogen. Hierna heb ik met een elektrische schuurmachine het kastje afgeschuurd. Ik had het 120 grit schuurpapier gekozen. Dit is redelijk fijn papier. Tijdens het schuren heb ik me vooral gefocust op de hoeken en randen (vergeet vanonder de poten niet!), want daar zou het kastje er het oudst moeten uitzien. Voor de rest ben ik er gewoon overal overgegaan. Ik heb wel verschillende keren moeten pauzeren om mijn hand wat te rekken en te strekken, want die begon er snel pijn van te doen (van de schuurmachine vast te houden dus, tof hoor MS!) Het maakt niet uit als het er wat slordig uitziet of als je er per ongeluk wat te veel afschuurt. There’s no such thing!

En tadaa! Het kastje is af. Ik moet zeggen dat de kleur wat feller uitgevallen is dan ik in gedachten had. Ik wou eigenlijk een lichtere muntgroene kleur voor het kastje, maar het is wat azuurblauw geworden. Ik vind het niet misstaan in mijn kamer. Het past er bij, gelukkig!

De volgende dag deed mijn arm wel serieus pijn van al het harde labeur en de avond van de DIY was ik echt kapot. Het gaat even duren vooraleer ik weer zo’n project ga doen denk ik, maar tegen dan ben ik dat weer allemaal vergeten.

Wat je al niet moet overhebben voor een DIY-project hé?!

Liefs

Saar

 

4 gedachtes over “DIY: Antiek kastje

Geef een reactie

