Uitgelezen: The Lunar Chronicles

_MG_1259

“You don’t see the disease when you look at me.// The disease in her head came with its own scars. Scars, scars. She was coming to have so many. She wondered if it was wrong to be proud of them.” Winter

Ergens in juli of augustus vorig jaar was ik eens aan het surfen naar reviews en boekratings. Per toeval vond ik op internet het boek Cinder. Het kreeg hele goede reviews en ik heb het dan ook direct besteld. Bij de samenvatting van het verhaal stond dat een het soort van herverteld sprookje was, maar dan gemixt met wat ruimteschepen en fantasy. Ik had een beetje schrik dat het boek té kinderachtig ging zijn. Verhalen over sprookjes en prinsessen zijn toch een beetje voor een jongere leeftijd, dacht ik. Maar integendeel…

Toen ik in het eerste boek begon te lezen, was ik direct verkocht. Je moet wel een fan zijn van fantasy en science fiction, anders is deze boekenserie niets voor jou. De Lunar Chronicles bestaat uit 4 boeken: Cinder, Scarlett, Cress en Winter. Er is ook nog een vijfde boek namelijk Fairest. Omdat deze laatste een spin-off boek is en ik hier niet zo’n fan van ben, heb ik deze niet gelezen. Het boek Cinder vertelt in grove lijnen het verhaal van Assepoester, Scarlett van Roodkapje, Cress van Rapunzel en Winter van Sneeuwwitje. Geloof me, de 7 dwergen komen er niet in en soms besef je niet dat je een sprookje aan het lezen bent. De details worden er dus wel uitgelaten.

Een korte samenvatting van het eerste boek kan je hier vinden. Ik wou het zelf niet proberen uit te leggen want ik kan in mijn enthousiasme wel wat spoilers verklappen. De eerste twee boeken heb ik in het Nederlands gelezen, de twee laatste in het Engels. Het laatste boek “Winter” is wel een kolos van 800 pagina’s, maar leest heel vlot.

Het eerste boek gaat enkel over Cinder, vanaf het tweede boek volg je per hoofdstuk een ander personage. Dit vond ik wel heel tof om te lezen. De spanning, romantiek en de herschreven sprookjes vind ik een geslaagde combinatie. Maar het beste aan de boeken vind ik de humor. Als ik in bed lag en een boek aan het lezen was, kon ik het soms toch niet laten om te gniffelen. Ik werd er gewoon vrolijk van!

Al bij al is het een zeer fijne serie als je houdt van fantasy, galactische verhalen in combinatie met sprookjes, romantiek, spanning en een vleugje humor. Je moet geen serieuze diepgang verwachten, maar dat betekent ook dat je er niet hard hoeft bij na te denken, waardoor ik het heel ontspannend vond om de boeken ’s avonds te lezen. Het is en blijft een rare combinatie, sprookjes en ruimteschepen, maar ik vond de serie zeer geslaagd!

Verdict: 4,5/5

Liefs

Saar

  

Geef een reactie

